فراوانی آلودگی های انگلی روده ای در عرضه کنندگان مواد غذایی شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت های انگلی روده ای از جمله بیماری های منتقله از طریق غذا هستند که به ویژه در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح می باشند. بعضی از مشاغل در تسهیل انتقال این عوامل بیماری زا و گسترش بیماری های مرتبط با آن ها در سطح جامعه سهم بسزایی دارند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع آلودگی های انگلی روده ای در عرضه کنندگان مواد غذایی در شهر کرمان بود.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی و با استفاده از داده های موجود بود. داده های ثبت شده مربوط به کلیه عرضه کنندگان مواد غذایی مراجعه کننده به آزمایشگاه مرجع در شهرستان کرمان شامل مشخصات دموگرافیک و نتایج آزمایش مدفوع مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون 2c جهت تحلیل استفاده گردید.
نتا یج: از 7748 نفر مورد مطالعه، 2/1 درصد (دامنه اطمینان 95 درصد، 202/1-198/1) آلودگی انگلی داشتند. تنها انگل جدا شده ژیاردیا لامبلیا بود. بیشترین فراوانی آلودگی در شاغلین سوپرمارکت ها (1/2 درصد) بود. از لحاظ آماری بین نوع کسب و میزان آلودگی به انگل های روده ای اختلاف معنی دار وجود داشت. از نظر جنسیت و مکان کسب بین افراد با آلودگی انگلی و افراد فاقد آلودگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
در سال های گذشته آلودگی انگلی در بین افراد شاغل در مناطق مختلف کشور وفور بالایی داشت، اما در حال حاضر اقدامات انجام شده باعث کاهش فراوانی این آلودگی ها شده است. با این وصف مسوولین امر باید در زمینه تثبیت و ارتقای برنامه های اجرا شده، برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
315
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!