نقشه سازی بیماری های مهم واگیردار ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با وجود پیشرفت های قابل توجه در زمینه مبارزه با بیماری ها، هنوز بیماری های واگیر اهمیت خاصی در سطح جهانی دارند. با وجود مطالعات متعددی که در خصوص اپیدمیولوژی بیماری های واگیردار در ایران شده است، کمتر به نقشه سازی جامع همه بیماری ها به صورت یک جا پرداخته شده است. برخی صاحب نظران نقشه سازی بیماری ها مانند مالاریا را گام اول در راه طراحی سیستم های پیشرفته هشدار و مدیریت بیماری ها دانسته اند. در این مقاله سعی شده است با جمع آوری داده های بیماری های واگیر ایران در بانک اطلاعاتی مکان- مرجع نقشه بیماری ها با دقت قابل توجهی ارایه شود.
روش ها
ابتدا آمار بیماری های قابل گزارش کشور از اداره مبارزه با بیماری های واگیر اخذ شد. سپس داده ها در بانک اطلاعاتی مکان- مرجع در نرم افزار ArcGIS ساماندهی شد، سپس داده ها به صورت نقشه از سیستم خروجی گرفته شد.
نتایج
25 نقشه بیماری های واگیر مهم کشور سال 87 در یک نسخه مورد مرور قرار گرفت. برخی بیماری ها مانند مالاریا دارای تمرکز قابل توجهی بوده اند و برخی دیگر بنابر ماهیت بیماری دارای پراکندگی مکانی قابل توجهی نبوده اند.
بحث و نتیجه گیری
هرچند سابقه تهیه اطلس بیماری ها در جهان به قرن نوزدهم باز می گردد؛ اما مقالات نقشه سازی بیماری ها در ایران به نقشه سازی تک تک بیماری ها باز می گردد و یا به راحتی در دسترس نیست. این مقاله در نوع خود مشابه زیادی در ایران ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!