بررسی وضعیت بهداشتی و حفاظتی مراکز رادیولوژی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1389 - 1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرتوهای یونساز یکی از عوامل زیان آور محیط کار بوده که میتوانند سبب ایجاد آسیبهای جدی و برگشت ناپذیر و در مواردی غیرقابل درمان در نزد افرادی که به نحوی با پرتو سروکار دارند شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت بهداشتی و حفاظتی مراکز رادیولوژی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 89-1388 انجام پذیرفت.
روش پژوهش: مطالعه حاضر که از نوع توصیفی مقطعی می باشد بر روی 29 مرکز فعال رادیولوژی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام پذیرفت. در این مطالعه، ضمن بازرسی مراکز مربوطه توسط کارشناسان مسئول، دزیمتری با دستگاه Graetz-x5c نیز انجام گردید و سپس چک لیست استاندارد مربوطه تکمیل شد. این چک لیست در برگیرنده وضعیت عمومی، ساختمانی و ابزار و وسایل موجود حفاظتی بود.. همچنین مراکز رادیولوژی از نظر وضعیت اتاق اشعه، تاریکخانه و اتاق کنترل مورد پایش قرار گرفتند. در پایان تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آماری توصیفی میانگین و فراوانی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام پذیرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر، وضعیت اتاق اشعه از نظر حفاظت در برابر اشعه مطلوب میباشد. از نظر ساختمانی 100درصد مراکز دارای اتاق اشعه حفاظت شده و تاریکخانه مناسب بوده در حالیکه تنها 17/55 درصد این مراکز دارای انبار مناسب بودند. از نظر پارامترهای بهداشت محیطی در اکثر مراکز وضعیت جمع آوری فاضلاب و زباله و لوله کشی آب مطلوب و مطابق شرایط بهداشتی اماکن عمومی بود. از نظر کنترل کیفی دستگاه ها فقط 71/13 درصد مراکز اقدام به کنترل کیفی دستگاه های خود می نمودند. 55/95% مراکز دارای تعدادی از وسایل حفاظتی بیمار و همراهان بودند اما در عین حال حفاظت پرسنل در برابر اشعه مراکز در حد مطلوب بود.
نتیجه گیری
چنین نتیجه گیری می شود که ارتباط مطلوبی بین ادارات دانشگاهی در خصوص اصول حفاظت در برابر اشعه در کلیه مراکز و نیز خود پرتوکاران وجود دارد اما بعلت عدم نظارت کافی و دقیق افراد مسئول بازدید و مسئولین مراکز، کنترل کیفی تجهیزات و رعایت حفاظت برای بیماران و همراهان از وضعیت مناسبی برخوردار نبود که ضروری است این مهم مورد توجه جدی مسئولین امر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1129084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!