جستجوی زمین لرزه های تاریخی در تپه باستانی سیلک، با استفاده از باستان شناسی لرزه ای

پیام:
چکیده:
زمین لرزه های تاریخی، از اهمیت ویژه ای در زلزله شناسی مهندسی برخوردارند و همواره مورد توجه بوده اند. زمین لرزه های مخرب قدیمی، سکونت گاه های باستانی مهمی را از بین برده اند. توجه به این امر ضرورت انجام بررسی هایی از این دست در کشور را ضروری می سازد. به این منظور، منطقه باستانی کاشان- سیلک، در 3 کیلومتری جنوب کاشان، به لحاظ رخداد زمین لرزه های تاریخی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس مطالعات باستان شناسی و شواهدی که در بازدید میدانی از محل به دست آمد، چندین زلزله مخرب که قبل از میلاد مسیح رخ داده بودند شناسایی شد. در این بررسی، برای برخی از رویدادها اطلاعات کاملی، همچون زمان ترک سکونت گاه به علت یک حادثه طبیعی، فروریختن دیوارها و سقف، حالت غیر متعارف اسکلت ها، ترک و شکستگی روی استخوان ها و ترک و شکاف در زمین به دست آمد. مطالعه آثار خرابی و شواهد باستان شناسی لرزه ای نشان داد که زلزله ای در 5500 سال پیش، با بزرگای 7، تپه سیلک را به کلی ویران کرده است. در این بررسی، گسل کاشان به عنوان یک گسل فعال و مسبب معرفی شد. همچنین، برای رویدادهایی که شواهدی برای تخمین شدت آن ها دردسترس نبود، از فاصله تاثیر از چشمه یا به بیان ن.امبرسیز، شعاع کلان لرزه ای، جهت نسبت دادن شدت استفاده شد. با رگرسیون گیری روی کاتالوگ زلزله های تاریخی امبرسیز، رابطه تجربی بزرگای شعاع کلان لرزه ای 3500 ب به دست آمد. بدین ترتیب با استفاده از این رابطه، یک حداقل بزرگا به رویدادهای لرزه ای تاریخی نسبت داده شد. در انتها، کاتالوگ لرزه خیزی برای منطقه باستانی سیلک و محدوده اطراف آن تدوین و ارایه شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
203
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!