بررسی اثر بازدارندگی اسانس روغنی زیره سیاه (Bunium Persicum) بر روی قارچ کاندیدا آلبیکنس در محیط آزمایشگاهی (In vitro)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زیره سیاه ایرانی (Bunium persicum) با نام عمومی Black cumin گیاهی علفی از خانواده چتریان (Umbelliferae) است. این گیاه در نواحی گرم و خشک ایران به صورت خودرو (وحشی) می روید. کاندیدا آلبیکنس نوعی مخمر است که به عنوان فلور نرمال پوست و مخاط دستگاه های گوارشی، تنفسی و تناسلی شناخته می شود. این قارچ در افراد دچار نقص سیستم ایمنی ایجاد بیماری می کند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر بازدارندگی اسانس روغنی زیره سیاه بر روی قارچ کاندیدا آلبیکنس به عنوان یک پاتوژن بیماریزای انسانی در محیط آزمایشگاهی بود.
روش کار
در این مطالعه آزمایشگاهی 28 پلیت حاوی مخمر کاندیدا آلبیکنس بر روی محیط کشت سابورو دکستروز آگار پاساژ داده شد. 7 پلیت به عنوان گروه شاهد (بدون اسانس روغنی زیره سیاه) و 21 پلیت به عنوان گروه های مورد، حاوی غلظتهای mg/ml 1، mg/ml 2 و mg/ml 3 از اسانس فوق الذکر (هر کدام 7 پلیت) مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی پلیت ها به مدت 72 ساعت در انکوباتور 37 درجه سانتی گراد قرار داشتند که هر 24 ساعت یک بار از نظر تعداد کلونی های رشد یافته توسط کاغذ شطرنجی و استریوسکوپ Heerbrugg WILD مورد شمارش قرار می گرفتند. در نهایت نتایج بدست آمده توسط روش های آماری توصیفی گزارش گردید.
نتایج
بعد از 24 ساعت اول، مخمرهای کاندیدا آلبیکنس در کلیه پلیت های گروه شاهد رشد داشت اما در هیچ یک از گروه های مورد رشدی مشاهده نشد. در 24 ساعت دوم تمامی پلیت های گروه شاهد و پلیت های حاوی mg/ml1 اسانس روغنی زیره سیاه رشد داشتند. این در حالی است که هیچگونه رشدی در پلیت های حاوی mg/ml 2 و mg/ml 3 اسانس روغنی زیره سیاه صورت نگرفته بود. نهایتا پس از 72 ساعت با وجود رشد در پلیت های گروه های شاهد (غیرقابل شمارش)، mg/ml 1 (غیرقابل شمارش) و mg/ml2 (میانگین = 46 کلونی) از اسانس روغنی زیره سیاه، در گروه mg/ml 3 از اسانس مذکور هیچگونه رشدی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از بررسی حاضر نشان دادند که هر 3 غلظت فوق الذکر قادرند رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس را به تاخیر انداخته و بر روی آن اثر مهاری خود را القا نمایند. مدت زمان مهار رشد قارچ تابع غلظت اسانس در محیط بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!