بررسی رابطه ریسک، بازده و نقدشوندگی با سهام شناور آزاد در بورس اوراق بهادار

پیام:
چکیده:
به نظر می رسد در بازار سهام، تغییرات سهام شناور بتواند بر میزان نقدشوندگی تاثیر بگذارد. بر این اساس سرمایه گذارانی که به ریسک نقدشوندگی سهام توجه دارند، تغیرات میزان سهام شناور آزاد سهام را نیز دنبال می کنند. بر اساس انتظارات متداول، هر چه سهام شناور آزاد بیشتر باشد، معاملات بیشتری روی سهم انجام شده و به تبع نوسانات قیمت نیز افزایش می یابد. به همین علت سهامداران از سهام دارای درصد شناور بالا، انتظار کسب سود و بازدهی بیشتری دارند. در این پژوهش سعی بر این است که نوع رابطه سهام شناور آزاد با ریسک و بازده و نقدشوندگی بررسی شده و میزان تاثیرپذیری این متغیرها از درصد سهام شناور تعیین شود. در این راستا با در نظر گرفتن فاصله زمانی 3 ماهه دوم سال 1383 تا پایان نیمه اول سال 1387 و با در نظر گرفتن فواصل زمانی فصلی به بررسی این روابط به صورت داده های ترکیبی در بین 111 شرکت پرداخته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از روش رگرسیون معمولی و رگرسیون تعمیم یافته، بین درصد سهام شناور آزاد و بازده و همچنین بین میزان سهام شناور آزاد و ریسک رابطه معنی داری وجود ندارد و ضرایب بدست آمده نیز این رابطه را تایید نمی کند. در عین حال بین درصد سهام شناور آزاد و رتبه نقدشوندگی رابطه معنی دار تایید گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از روش رگرسیون معکوس تعمیم داده شده، بین درصد سهام شناور آزاد و ریسک رابطه معنی داری مشاهده گردید و سایر نتایج بدون تغییر باقی ماند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!