تاثیر گرسنگی و رشد جبرانی روی رشد و ترکیب لاشه بچه ماهی کلمه خزری (Rutilus rutilus caspicus)

پیام:
چکیده:
دوره های محرومیت غذایی طی مراحل اولیه تغذیه و رشد و نمو ماهی می تواند روی شاخص های رشد و بازماندگی ماهی تاثیر بگذارد. به منظور تحقیق روی اثرات گرسنگی و رشد جبرانی در بچه ماهی کلمه خزری (Rutilus rutilus caspicus) مطالعه ای به مدت 2 ماه روی بچه ماهیان با وزن اولیه 038/0±115/1گرم و طول اولیه 03/0±82/4 سانتی متر انجام گرفت. بچه ماهیان در پنج گروه مورد آزمایش قرار گرفتند که هر گروه دارای سه تکرار بود. ماهی ها در فواصل 0، 24 ساعت، 48 ساعت، 72 ساعت و 96 ساعت به طور متناوب متحمل دوره های گرسنگی و سیری شدند. نتایج نشان داد که تیمارها اختلاف معنی داری از لحاظ طول و وزن نهایی بدن داشتند (05/0P<) و فقط بین تیمار 1 و 2 اختلاف معنی داری در طول و وزن نهایی وجود نداشت (05/0P>). حداکثر طول و وزن نهایی در گروه کنترل به ترتیب به میزان 04/0±25/6 سانتی متر و 033/0±085/3 گرم مشاهده شد و با افزایش دوره گرسنگی، وزن نهایی بدن کاهش یافت. درصد افزایش وزن لاشه، ضریب چاقی، نرخ رشد روزانه و نرخ رشد ویژه نیز اختلاف معنی داری نشان دادند (05/0P<). گروه کنترل دارای بیشترین درصد افزایش وزن، نرخ رشد روزانه و نرخ رشد ویژه و کمترین ضریب چاقی بود. در این تحقیق اختلاف معنی داری در بازماندگی و ترکیب لاشه مشاهده نشد (05/0P>). نتایج تحقیق نشان می دهد که با افزایش دوره گرسنگی، توان مکانیزم رشد جبرانی در بچه ماهی کلمه خزری کاهش می یابد که این امر می تواند در کاهش وزن موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!