بررسی ترکیب شیمیایی و خواص ضد باکتریایی اسانس رزماری بر روی اشرشیاکلی و تعیین سینتیک آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
به علت مقاومت میکروارگانیسمها در برابر آنتی بیوتیک ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید و غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ترکیبات موثر و خواص ضد باکتریایی اسانس رزماری بر روی اشرشیاکلی، به عنوان یکی از شایعترین باکتری های بیماریزا و تعیین سینتیک اثر آن می باشد.
روش بررسی
پس از جداسازی گیاه رزماری از دیگر گیاهان اقلیم شهر کرمان و خشک نمودن آن، استخراج اسانس به روش تقطیر با آب انجام گردید. اسانس بدست آمده، بوسیله گازکروماتوگرافی جرمی آنالیز و ترکیبات موجود در آن شناسایی شد.جهت تعیین خواص ضد باکتریایی، از روش های استاندارد انتشار دیسک، تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی و تعیین حداقل غلظت کشندگی استفاده شد. ضمنا سینتیک اثر اسانس بر روی باکتری نیز تعیین گردید.
یافته ها
در آنالیز اسانس رزماری، 20 ترکیب شناسایی شد که 09/82 درصد این ترکیبات شامل 1،8 Cineole، Borneo، -pinen α، Camphor، Linalool، Camphene، limonene و Verbenone می باشد. قطر هاله عدم رشد بدست آمده در غلظت μg/Disc 32 اسانس، از قطر هاله عدم رشد آنتی بیوتیک های جنتامایسین، پنی سیلین، استرپتومایسین و اریترومایسین بیشتر می باشد. همچنین حداقل غلظت ممانعت کنندگی از رشد(MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) در این مطالعه به ترتیب برابر 3000 و 3200 حاصل شد. زمان مورد نیاز برای نابودی کامل اشرشیاکلی نیز 25 دقیقه بدست آمد.
نتیجه گیری
بررسی های انجام گرفته در این مطالعه نشان داد اسانس گیاه رزماری جمع آوری شده از شهر کرمان دارای خاصیت ضدباکتریایی بسیار خوبی بر علیه اشرشیاکلی بوده، بطوریکه نسبت به برخی آنتی بیوتیکهای دارویی رایج، این خاصیت را در غلظت کمتری، نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!