بررسی کارایی فرایند شبه فنتون در حذف 4-کلروفنل از محیطهای آبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
4-کلروفنل یکی از انواع کلروفنل هایی است که در پساب صنایعی اعم از پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، صنایع تولید حشره کش و...یافت شده و سبب آسیب به محیط زیست می شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی کارایی فرایند Fe°/H2O2 در تجزیه 4-کلروفنل از محلولهای آبی و بررسی ترکیبات واسطه تولیدی حاصل از واکنش بوده است.
روش بررسی
این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. در طول آزمایش مقادیر بهینه پارامترهای مختلف از قبیل pH، پراکسید هیدروژن، پودرآهن، زمان بهینه وسرعت اختلاط در حذف4- کلروفنل بررسی شد. به منظور بررسی ترکیبات واسطه تولیدی، آزمایشات کلر باقیمانده، UV215 و COD نیز انجام گرفت.
یافته ها
در این تحقیق pH بهینه 4 تعیین شد و همچنین نسبت های مولی بهینه پراکسید هیدروژن بر 4-کلروفنل برابر با 8/18، پراکسید هیدروژن بر پودرآهن برابر با 4/0، زمان بهینه 5 دقیقه و سرعت اختلاط rpm 180 بدست آمد. در نهایت به منظور بررسی میزان معدنی شدن 4-کلروفنل از شاخص COD استفاده شد که نشان داد، ترکیب4-کلروفنل به طور کامل معدنی نشده است. در عین حال افزایش میزان غلظت یون کلرور وسنجش UV215 پس از زمان بهینه 5 دقیقه نشان داد خاصیت کلرینه و حلقه بنزنی ترکیب اولیه کاهش یافته، که این امر نشان دهنده بهبود تجزیه پذیری 4-کلروفنل بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به کلیه نتایج بدست آمده و در نظر گرفتن مقاومت بالای ترکیب 4-کلروفنل در برابر تجزیه توسط فرایندهای بیولوژیکی، می توان از فرایند Fe°/H2O2 برای تبدیل نمودن این ترکیب به سایر ترکیباتی آلی که قابلیت تجزیه پذیری بیولوژیکی بالاتر و سمیت کمتری داشته باشند استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!