ارزیابی عملکرد رزین نانو ذرات آهن (لیواتیت FO36) در کاهش سیانید از محیط آبی

پیام:
چکیده:
مقدمه

سیانید را می توان به روش های مختلفی از محیط های آبی حذف کرد، اما اغلب این روش ها هزینه بر می باشند. در این مطالعه از رزین تبادل کننده لیواتیت FO36 برای حذف سیانید استفاده شد.

روش ها

در این تحقیق حذف سیانید از محیط مایی توسط رزین تبادل کننده لیواتیت FO36 بررسی گردید و متغیرهای مختلف از جمله اثر میزان ماده جاذب، غلظت سیانید اولیه، زمان تماس و pH در فاز ناپیوسته مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر که به صورت فرایند ناپیوسته انجام گرفت، نشان داد که pH محلول و همچنین زمان تماس نانو ذرات در شرایط اسیدی در دستیابی به حداکثر میزان حذف سیانید یک عامل مهم می باشد؛ به طوری که حداکثر راندمان حذف در 60 دقیقه تماس حاصل گردیده و با افزایش pH از 7 به 11 در زمان تماس 60 دقیقه، راندمان حذف از 74 به 42 درصد کاهش می یابد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در میزان دوز 3 گرم بر لیتر رزین و زمان تماس 60 دقیقه و در شرایطی که 7= pH و غلظت سیانید 5/2 میلی گرم بر لیتر باشد، حداکثر راندمان حذف سیانید 81 درصد به دست می آید. لیواتیت FO36 قدرت باند شدن بالایی دارد و اثر تبادل یون سیانید بر روی رزین تبادل کننده کاتیونی از معادله واکنش درجه اول پیروی می کند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این تحقیق، راندمان حذف سیانید در ابتدا به سرعت و با گذشت زمان به کندی صورت گرفت و راندمان حذف در pH خنثی و اسیدی بیشتر از شرایط قلیایی بود. با این حال، رزین لیواتیت Fo36 می تواند به عنوان یک گزینه مناسب با توجه به قابل احیا بودن آن، جهت کاهش میزان سیانید از پساب صنایع و به خصوص صنایع آبکاری که داری مشکل حضور سیانید در پساب می باشد، به کار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1166 تا 1173
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!