بررسی عوامل موثر بر استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران شهر شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث را در دنیا دارد. از جمله گروه های آسیب پذیر در این حوادث موتورسواران می باشند که 42 درصد حوادث جاده ای را به خود اختصاص می دهند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران شهر شیراز انجام شد.
روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی روی 400 نفر از موتورسواران 15 تا 60 ساله شهر شیراز صورت گرفت. افراد مورد مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. مقدار P کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
از بین کلیه افراد مورد مطالعه فقط 2/11 درصد گزارش کردند که همیشه از کلاه ایمنی استفاده می کنند. اغلب افراد (5/62 درصد) عدم راحتی کلاه ایمنی را به عنوان اصلی ترین دلیل عدم استفاده از آن گزارش کردند. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین استفاده از کلاه ایمنی با شغل و همچنین سطح تحصیلات مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی پایین است. بنابراین ضروری است که اقدامات لازم جهت ارتقای میزان استفاده از کلاه ایمنی از طریق الزام پلیس به رعایت و نیز بهبود راحتی آن به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1174 تا 1179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!