مقایسه آمار وزارت بهداشت با آمار مرکز آمار ایران پیرامون موارد خودکشی ثبت شده در ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
سازمان های معدودی به انتشار آمار خودکشی در سطح کشور می پردازند. از آن جایی که انجام یک مطالعه کشوری مقایسه ای روی موارد خودکشی منتشر شده ضرورتی انکارناپذیر است، مطالعه حاضر با هدف مقایسه آمارهای خودکشی وزارت بهداشت با آمار خودکشی مرکز آمار ایران در سال 1383 انجام شد.
روش ها
در این بررسی مقطعی، کلیه آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه آمار ارایه شده توسط مرکز آمار ایران، به تفکیک استان وارد نرم افزار افزار آماری STATA گردید. در مرحله بعد، تعداد جمعیت هر استان نیز به مجموعه فوق اضافه شد. سپس با استفاده از مدل آماری Poisson میزان های خودکشی محاسبه گردید.
یافته ها
در مجموع 3170 مورد خودکشی توسط وزارت بهداشت و 2486 مورد خودکشی توسط مرکز آمار ایران ثبت شده بود. در تمامی استان ها به جز ایلام، زنجان، قم، مرکزی، همدان و یزد تعداد موارد خودکشی ثبت شده توسط وزارت بهداشت بیشتر از آمار گزارش شده توسط مرکز آمار ایران بود. استان ایلام دارای بالاترین میزان خودکشی بر اساس آمار مرکز آمار ایران بود؛ در حالی که بر اساس آمار وزارت بهداشت، استان لرستان داری بالاترین میزان خودکشی بود.
نتیجه گیری
بالا بودن میزان های خودکشی در استان های غربی کشور با سایر مطالعه های موجود در این زمینه همخوانی داشت. همچنین بخشی از عدم همخوانی مابین آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران را می توان به شیوه جمع آوری اطلاعات توسط هر یک از این ارگان ها نسبت داد. تمامی این نکات نه تنها توجه خاص برای انجام برنامه ریزی های صحیح در جهت پیشگیری از خودکشی را مطالبه می نماید، بلکه ضرورت تدوین یک نظام جامع اطلاعات برای ثبت دقیق موارد خودکشی در ایران را نیز مطرح می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1190 تا 1196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!