بررسی وجود ارتباط آماری بین پارامترهای میکروبی و انگلی لجن خشک شده تصفیه خانه های فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از گزینه های مطرح دفع لجن، استفاده از آن در زمین های کشاورزی به عنوان کود می باشد که ممکن است به دلیل احتمال وجود انواع میکروارگانیزم های بیماری زا، باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های میکروبی و انگلی در انسان و دام شود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی وجود ارتباط آماری مناسب بین پارامترهای مختلف لجن خشک شده تصفیه خانه های فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری بود که می توان از این پارامترها برای پیش بینی کیفیت لجن و ویژگی های استاندارد مربوط به آن استفاده نمود.
روش ها
در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، سه تصفیه خانه فاضلاب شهرهای شهرکرد، فارسان و بروجن در استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند. دلیل انتخاب این تصفیه خانه ها، مشابهت هایی از نظر شرایط محلی و نیز فرایندی بود. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و دارا بودن آب و هوای سرد و زمستانی و تابستان های همراه با آفتاب داغ و سوزان، دو فصل زمستان و تابستان انتخاب گردید تا وضعیت لجن در شرایط همراه با کمترین و بیشترین میزان تبخیر مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق کلیفرم مدفوعی، کلیفرم کل و تعداد تخم انگل به عنوان شاخص های میکروبی لجن تعیین گردید و ارتباط آماری بین آن ها به وسیله ضرایب همبستگی Pearson و نمودار رگرسیون به دست آمد.
یافته ها
بهترین ارتباط آماری بین مقادیر تخم انگل و کلیفرم مدفوعی با ضریب همبستگی، 926/0 برقرار شده است و ارتباط آماری بین مقادیر تخم انگل و کلیفرم کل، برابر با 919/0 بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که همه ضرایب همبستگی به دست آمده بیشتر از 9/0 بودند، پارامترهای ذکر شده دارای ارتباط آماری مناسبی با یکدیگر می باشند. از آن جایی که بهترین ارتباط آماری بین مقادیر کلیفرم مدفوعی و تخم انگل به دست آمد، تصفیه خانه هایی با شرایط آب و هوایی و فرایندی مشابه با تصفیه خانه های تحقیق موجود می توانند با استفاده و کمک گرفتن از ارتباطات آماری و نتایج تجزیه و تحلیل SPSS حاصل از این تحقیق، شرایط میکروبی و انگلی لجن های خشک شده تصفیه خانه های خود را پیش بینی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1293 تا 1299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!