بررسی ارتباط بین غلظت ذرات معلق در هوای خارج و هوای داخل بیمارستان حافظ شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر غلظت ذرات معلق در هوا افزایش یافته است. این ذرات می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان بگذارند. مطالعه ها نشان دادند که کیفیت هوای داخل ساختمان متاثر از هوای بیرون است. از آن جایی که افراد قسمت قابل توجهی از وقت خود را در فضاهای بسته سپری می کنند و اندک مطالعه هایی در این زمینه موجود می باشد، هدف از این مطالعه اندازه گیری غلظت ذرات معلق در هوای خارج و هوای داخل بیمارستان حافظ و تعیین ارتباط بین آن ها بود.
روش ها
مطالعه مقطعی در بیمارستان آموزشی حافظ شیراز از مهر تا آذرماه 1390 انجام شد. نمونه برداری به صورت هفته ای دو بار از هوای داخل هر بخش بیمارستان و هوای خارج صورت گرفت. تعداد کل نمونه هایی که برای آنالیز جمع آوری شد، 144 نمونه بود که شامل 24 نمونه برای هر بخش و هوای خارج بود. نمونه برداری با استفاده از دستگاه Aerosol mass monitor مدل 331GT- ساخت SIBATA ژاپن برای اندازه گیری غلظت ذرات micron 10Particle matter less than (10PM) و micron 5/2 Particle matter less than (5/2PM) انجام شد. برای مقایسه غلظت ذرات معلق در بخش های مختلف بیمارستان با ذرات معلق هوای خارج اطراف بیمارستان از آزمون آماری آنالیز One way ANOVA استفاده شد. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 5/11 (version 11.5، SPSS Inc.، Chicago، IL) شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سپس نتایج به دست آمده با غلظت 24 ساعته ذرات معلق رهنمودهای Environmental protection agency (EPA) و Word health organization (WHO) مقایسه شد.
یافته ها
وضعیت کیفی هوای داخل بخش های بیمارستان و خارج بیمارستان از لحاظ شاخص کیفیت هوا برای 5/2PM خوب، برای 10PM هوای داخل به میزان 2/95 درصد خوب و هوای خارج در 75 درصد شرایط ناسالم برای گروه های حساس را نشان داد. با استفاده از روش Pearson Correlation رابطه معنی داری برای 10PM و 5/2PM در هوای خارج و داخل تعدادی از بخش ها دیده شد (05/0 < P).
نتیجه گیری
میانگین نسبت 10PM و 5/2PM هوای داخل بخش های بیمارستان به هوای خارج (I/O) به ترتیب 41/1 و 61/0 بود. ارتباط معنی داری که بین غلظت ذرات معلق در هوای خارج و داخل بیمارستان وجود داشت، نشان دهنده نفوذ این ذرات از هوای خارج به داخل بیمارستان بود. از این رو برای بیمارستان هایی که در مناطق پر تردد قرار گرفتند، بهره گیری از سیستم های مناسب تهویه در کاهش میزان آلودگی هوای داخل بیمارستان موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1348 تا 1355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!