بررسی فراوانی برخی از عوامل موثر (اضافه وزن - خطر اضافه وزن) درایجاد بیماری های مزمن دوره بزرگسالی در دانش آموزان پسر 14-10 ساله مدارس راهنمایی دولتی شهر اهواز در سال 87-1386

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
امروزه شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت رو به افزایش است. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن به عنوان عوامل مهم در ایجاد بیماری های مزمن دوره بزرگسالی در دانش آموزان پسر14-10 ساله مدارس راهنمایی دولتی شهر اهواز انجام گردیده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی 628 نفر دانش آموز 10 تا 14 ساله با روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای در شهر اهواز در سال 87-1386 انتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گیری و شاخص توده بدنی محاسبه شد. دانش آموزانی که شاخص توده بدنی بین صدک 85 تا 95 داشتند، به عنوان سطح در معرض خطر و آنهایی که شاخص توده بدنی بزرگتر یا مساوی صدک95 داشتند، به عنوان سطح خطر ناک شناخته شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل قرار گردید.
یافته ها
شیوع در معرض خطر اضافه وزن و دارای اضافه وزن به ترتیب 8/18و3/12 بود. همچنین بیشترین درصد اضافه وزن در گروه های سنی 12،11و 13 سال بوده و به جزء سن 10 سالگی دیگر گروه های سنی بیشترین درصد در معرض خطر اضافه وزن را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
در مقایسه با آمار های منتشره از دیگر مطا لعات داخلی شیوع اضافه وزن و چاقی در شهر اهواز ابعاد نگران کننده ای را در جمعیت دانش آموز ان دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان به برنامه ریزان جامعه و سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد کرد تا برنامه های فعالیت بدنی منظمی را در راستای پیشگیری و کاهش هزینه های هنگفت ناشی از چاقی بر خانواده و جامعه در برنامه مدارس بگنجانند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!