طراحی یک نانو ترکیب گیاهی جدید از کدوحلوایی برای ترمیم سوختگی پوست در موش های سوری نر از نژاد آلبینو: یک شیوه جدید نانو برای ترمیم پوست

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کدوحلوایی، یکی از گیاهان سنتی دارویی با خواص آنتی اکسیدانی و ترمیم کنندگی ضایعات پوستی می باشد. در این تحقیق، به بررسی یک نانو ترکیب گیاهی جدید از کدوحلوایی و نانو سیلور در ترمیم سوختگی پوستی در موش های سوری نر، پرداخته شده است.
مواد و روش ها
در این تحقیق، موش های سوری نر از نژاد آلبینو، به ترتیب در 8 گروه 8 تایی، نانوذرات نقره با غلظت های ppm 125، 250 و500 و عصاره هیدرو اتانلی70 %، 50% و 25 % از کدو حلوایی و گروه ترکیبی که نانوذرات نقره ppm 125 و عصاره اتانلی کدو حلوایی 25% و گروه هشتم به عنوان شاهد آب مقطر دوبار تقطیر به صورت پوستی دریافت کردند. سپس، 28 روز بعد از تیمار، قطر سوختگی اندازه گیری و در گروه های مختلف با آزمون های t-test و ANOVA مقایسه شد.
نتایج
نتایج نشان می دهد که بیشترین تاثیر ترمیمی و بهبود سوختگی، در موش های سوری نر به صورت تماسی در گروه عصاره 70% هیدرواتانلی کدوحلوایی بعد از 28 روز دیده شده که میانگین قطر سوختگی از cm 46/0 ± 16/1 به میزان صفر سانتی متر و cm 23/0 ± 12/0 به ترتیب در گروه های عصاره 70% هیدرواتانلی و گروه ترکیبی رسیده است که در مقایسه با شاهد، کاهش معنی دار یافته است(01/0 ≥ p).
نتیجه گیری
در این پروژه، تاثیر ترکیب نانوذرات نقره-عصاره هیدرواتانلی کدوحلوایی در ترمیم سوختگی، بیشتر از تاثیر تک تک آن ها بوده که نشان دهنده وجود اثرات ترمیمی سینرژیک این دو ماده در نانوکامپوزیت گیاهی موجود می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!