مروری بر رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن

پیام:
چکیده:
رزین های فنولیک جزء قدیمی ترین رزین های گرماسخت هستند که علی رغم گذشت بیش از یک صد سال از عمر آن ها هم اکنون نیز کاربردهای شایان توجهی در ساخت چسب ها، پوشش ها، عایق های صنعتی، صفحات مدارهای چاپی، سپرهای حرارتی و کامپوزیت های پیشرفته دارد. ویژگی بارز این رزین ها، مقاومت حرارتی بالا همراه با قیمت پایین آن می باشد. رزین های فنولیک از واکنش فنول یا مشتقات آن با آلدهیدها در حضور کاتالیزور تهیه می شوند و بسته به نسبت مولی فنول به فرمالدهید و اسیدی یا بازی بودن کاتالیزور، رزین حاصل می تواند از نوع رزول یا نووالاک باشد. رزین های رزول از نظر ذاتی گرماسخت و در اثر اعمال حرارت شبکه ای و پخت می شوند اما رزین های نووالاک به تنهایی گرمانرم و با افزودن عامل پخت و اعمال حرارت شبکه ای می شوند. رزین های فنولیک یکی از رزین هایی است که به تنهایی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مطلوبی ندارند و برای اینکه بتوان از آن ها در کاربردهای مهندسی استفاده کرد باید ساختار آن را اصلاح نمود. متداول ترین روش های اصلاح ساختاری رزین های فنولیک استفاده از عامل پخت و مواد پرکننده می باشد. استحکام کششی و خمشی رزین تقویت نشده پایین می باشد، همچنین بالا بودن ضریب انبساط حرارتی آن سبب می شود در دماهای بالا رزین دچار جمع شدگی شود که استفاده از روش های فوق تا حد مطلوبی این معضل را برطرف می سازد. در این مقاله سعی شده است که روش های اصلاح خواص رزین های فنولیک شامل کاتالیزور، عامل پخت و اثر پرکننده تا حد امکان بررسی و تحلیل شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!