ارزیابی مواجهه شغلی کارگران یک صنعت باطری سازی با فلز سرب

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرب یکی از مهمترین فلزات سنگین سمی می باشد که سمیت و عوارض مسمویت آن در شاغلین صنایع مختلف (مانند صنایع باطری سازی) کاملا شناخته شده است. هدف از این تحقیق ارزیابی میزان مواجهه شغلی کارگران یک صنعت باطری سازی با این آلاینده می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 24 نمونه گرفته شده از فلز سرب در هوای منطقه تنفسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. برای نمونه برداری ذرات از پمپ نمونه برداری مدل SKC ساخت انگلستان و فیلتر استرسلولز با پورسایز 8/0 میکرون و قطر 37 میلیمتر استفاده شد. و بر اساس متد استاندارد NIOSH7300 نمونه برداری با دبی L/min2 انجام شد و پس از نمونه برداری، فیلترها به وسیله دستگاه ICP-AES آنالیز شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که از 12 ایستگاه اندازه گیری 9 ایستگاه (75% از ایستگاه های اندازه گیری) دارای مقادیر آلاینده بیشتر ازحد مجاز بوده که بالاترین مقدار آلاینده نیز مربوط به ایستگاه ELBACK بود، آزمون آماری T-TEST نشان داد که میانگین مواجهه با سرب در این کارخانه بالاتر از حد مجازمی باشد(Mean=0/33 mg/m3، SD=0/48; P_value=0/008)).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این تحقیق می توان دریافت که سلامت بیشتر شاغلین این صنعت به علت مواجهه با مقادیر غیرمجاز از این فلز سمی در خطر می باشد و کاهش مواجهه شغلی با استفاده از کنترل های فنی مهندسی مناسب (تهویه هوا) و کنترل های مدیریتی (مانند کاهش مدت زمان مواجهه) امری لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!