مطالعه مولکولی آلودگی به Ehrlichia canis در سگ های ترومبوسیتوپنیک

چکیده:
زمینه مطالعه
آلودگی به Ehrlichia canis که یک باکتری گرم منفی داخل سلولی اجباری با پراکندگی جهانی است منجر به ایجاد ارلیشیوز مونوسیتی سگ سانان می شود.
هدف
هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع آلودگی E. canis در سگهای ترومبوسیتوپنیک با استفاده از روش nested PCR و ارزیابی نقش تشخیصی ترومبوسیتوپنی در این آلودگی است.
روش کار
چهل نمونه خون جمع آوری شده از سگ های ارجاعی به بیمارستان آموزشی دامهای کوچک دانشگاه تهران، بر اساس تعداد پلاکتهایشان در سه گروه تقسیم بندی شدند: گروه الف (ترومبوسیتوپنیک:) تعداد پلاکت زیر Lμ /100000 (11 نمونه)، گروه ب (ترومبوسیتوپنیک:) تعداد پلاکت بین Lμ /200000-101000 (15 نمونه) و گروه ج (طبیعی:) تعداد پلاکت بیش از Lμ /201000 (14 نمونه.) سپس به روش nested PCR با استفاده از آغازگر اختصاصی گونه ای مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
قطعه ای از ژن S rRNA16 ارلیشیا کنیس در پنج نمونه از گروه الف (5/45)%، سه نمونه از گروه ب (20)% و یک نمونه از گروه ج (1/7)% نمایان شد. شیوع ارلیشیا کنیس در گروه الف بطور معنی داری بیشتر از سایر گروه ها بود (02/0 p=. ) در مجموع تقریبا یک سوم از سگ های ترومبوسیتوپنیک دارای آلودگی قابل تشخیص به E. canis بودند (7/30.)% نتیجه گیری نهایی: نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترومبوسیتوپنی برای تشخیص آلودگی E.canis اختصاصی نیست و نباید به تنهایی برای تایید تشخیص ارلیشیوز سگ سانان بکار رود ولی می تواند بعنوان تست غربالگری پیش از سایر تست های تشخیصی تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!