طراحی یک روش سریع برای تشخیص کیست هیداتیک در گوسفند

پیام:
چکیده:
مقدمه

استفاده از یک آزمون سریع و مقرون بصرفه برای تشخیص هیداتیدوز بعنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان می تواند بسیار مفید باشد.

هدف

هدف از بررسی حاضر طراحی و بکارگیری نوعی روش سریع در تشخیص هداتیدوز بوده است.

روش کار

دو نوع آنتی ژن مایع خام و آنتی ژن هموژنیزه پروتواسکولکس تهیه و الگوی الکتروفورتیک آنها توسط الکتروفورز با سدیم دودسیل سولفات تعیین شد. برای تهیه سرم هیپرایمیون از خرگوش بعنوان حیوان آزمایشگاهی استفاده گردید. سرم های ایمن بعد از تهیه توسط الایزا نقطه ای آزمایش شدند. جهت انجام روش Dipstick از کاغذ نیتروسلولز بعنوان بستر استقرار آنتی ژن ها استفاده شد و لکه گذاری آنتی ژن در بخش بالایی نوارهای کاغذی انجام گرفت. از فسفات بافرسالین و سرم خرگوش بترتیب بعنوان کنترل منفی و نرمال استفاده شد. هر نوار بطور مجزا در سرم تحت آزمایش (به نسبت 100/1) بمدت هفت دقیقه قرار گرفت و بعد از شست وشو برای هفت دقیقه به آنتی بادی گونژوکه انتقال یافت. در پایان نوار برای 2 دقیقه به سوبسترای دی آمینوبنزیدین منتقل شد و نتیجه با رنگی شدن محل استقرار آنتی ژن مشخص گردید.

نتایج

بررسی نتایج الگوی الکتروفورتیک دو آنتی ژن تهیه شده از کیست هیداتیک نشان داد در آنتی ژن مایع خام کیست 15 باند پروتئینی با وزن مولکولی kDa29 تا 130 و در الکتروفورز آنتی ژن پروتواسکولکس 9 باند با وزن مولکولی kDa25 تا 90 وجود دارد. در طراحی روش سریع برای شناسایی سرم های ایمن بهترین نتیجه با رقت سرمی 100/1 و از نظر آنتی ژن غلظت 10/1 برای آنتی ژن پروتواسکولکس و غلظت 20/1 برای آنتی ژن مایع دیده شد.
نتیجه گیری نهایی: می توان از آزمون سریع Dipstick بعنوان یک روش ایمونولوژیک مناسب در تشخیص بیماری هیداتید استفاده کرد، با این وجود به منظور افزایش ویژگی آزمون تحقیقات بیشتری در مورد بهره گیری از آنتی ژن های اختصاصثی باید انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!