مطالعه غلظت خونی پس از زایش اسید بتا هیدروکسی بوتیریک در گاوهای شیری و ارتباط آن با بیماری های حول و حوش زایمان: مطالعه میدانی در استان قم

چکیده:
زمینه مطالعه
بالانس منفی انرژی در طی روزهای ابتدایی پس از زایمان در گاوهای شیری به عنوان یکی از مهمترین عوامل چالش برانگیز محسوب می شود و بیشترین بیماری های متابولیک و تولید مثلی نیز تحت تاثیر رویدادهای همین زمان اتفاق می افتند.
هدف
تعیین میزان رخداد هایپرکتونمیا در گاوهای شیری تازه زا در قم و ارتباط آن با بیماری های حول و حوش زایمان.
روش کار
207 راس گاو شیری در طی 8 هفته ابتدایی پس از زایمان در گاوداری های شیری استان قم تحت بررسی قرار گرفتند، و عیار سرمی بتاهیدروکسی بوتیرات (BHBA) در آنها طی 2 تا 4 هفته ابتدایی پس از زایمان اندازه گیری شد. تمامی گاوها مورد معاینه بالینی قرار گرفته و هر گونه بیماری در آنها طی دو ماه ابتدایی پس از زایمان ثبت می گردید.
نتایج
بیماری های ثبت شده پس از زایمان در این گاوها شامل موارد زیر بود: جفت ماندگی 20 راس (56/9)%، متریت 2 راس (95/0)%، تب شیر 3 راس (44/1)%، لنگش 1 راس (47/0)%، کتوز بالینی 2 راس (95/0)%، ورم پستان 3 راس (44/1)%، لیپیدوز کبدی 1 راس (47/0)%، و جا به جایی شیردان 2 راس (95/0.)% تعداد زایمان، وزن گوساله های متولد شده و دوره باز قبلی در گاوهایی که غلظت بتاهیدروکسی بوتیرات خون آنها بیشتر از mmol/L 1 بود به طور معنی داری در مقایسه با گاوهایی که عیار خونی بتاهیدروکسی بوتیرات کمتر از mmol/L 1 داشتند متفاوت بود (05/0 p<. ) 17/55% از گاوهای با غلظت سرمی بالاتر از mmol/L 1 با بیماری های پس از زایمان درگیر بودند در مقایسه با 8/6% از گاوهای با عیار سرمی کمتر از mmol/L 1 و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (05/0 p<. ) نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان می دهد که هایپر کتونمیا پس از زایمان در گاوهای شیری شهرستان قم وجود دارد که البته ارتباط معنی داری با بیماری های حول و حوش زایمان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!