بررسی اثر بیهوش کنندگی عصاره های آبی و الکلی تنباکو (Nicotiana tabacum) بر ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
چکیده:
هدف اصلی از بیهوش کردن ماهی قزل آلا کاهش تحرک و کم کردن استرس ناشی از دستکاری به منظور تکثیر مصنوعی و نیز تسهیل عملیاتی مانند نشان گذاری، زیست سنجی، رقم بندی، معاینه و نمونه برداری می باشد. در تحقیق حاضر از عصاره های آبی و الکلی گیاه تنباکو (Nicotiana tabacum) برای بیهوش کودن ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncohrynchus mykiss) در 3 گروه وزنی بچه ماهی (کوچکتر از 80 گرم)، پرواری (حدود 200 گرم) و مولد (بزرگتر از 1500 گرم) مورد استفاده قرار گرفت که غلظت موثر تنباکو در عصاره آبی در تیمارهای 200، 400، 800 و 1600 میلی گرم در لیتر آب و غلظت موثر عصاره الکلی تنباکو در تیمارهای 7/0، 1، 7/1 و 5/3 میلی لیتر در یک لیتر آب مورد آزمایش قرار گرفت. به طور کلی می توان گفت عصاره تنباکو قزل آلا را در کمتر از 3 دقیقه بیهوش می کند و بازگشت از بیهوشی کمتر از 5 دقیقه طول می کشد. با توجه به مدت بیهوشی، زمان بازگشت از بیهوشی و آرامش ماهی در زمان بیهوشی، عصاره آبی در مقایسه با عصاره الکلی بیهوشی آرامتری را در ماهی قزل آلا اعمال می کند و غلظت های 200 تا 800 میلی گرم در لیتر عصاره آبی عملکرد موفق تری را دارا بودند. همچنین با توجه به ارتباط معنی داری که بین غلظت و شدت بیهوشی ومدت زمان ریکاوری وجود دارد. می توان از غلظت های پایین تر عصاره تنباکو برای آرام کردن ماهی برای حمل و نقل استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!