بررسی تمرکز و عدم تمرکز نمودهای جهانی شدن در کلان شهرهای کشورهای در حال توسعه (موردشناسی: تهران)

پیام:
چکیده:
در پژوهش حاضر کاربری های مختلف جهانی شدن اعم از: 1- مکان های اقتصادی (الف- بازار بورس، ب – بانک های خارجی ج- شعبات مرکزی بانک ها که تبادلات ارزی انجام می دهند د- شرکت های تضامنی) 2- زیرساخت های ارتباط راه دور (الف – شرکت های جهانگردی و سفرهای هوایی خارجی ب – شرکت های اینترنتی ج - مراکز مخابراتی ارائه کننده خدمات راه دور د- ادارات پست مرکزی) 3- مکان عرضه صنایع دیجیتال (موبایل، GPS و ماهواره) از نظر چگونگی پراکنش نسبت به یکدیگر و همچنین در ارتباط با هسته تجاری (CBD) و جمعیت شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه معکوس بین تراکم جمعیتی و مکان یابی کاربری های جهانی شدن وجود دارد، همچنین این نمودها بیشتر گرایش به مکان یابی در خارج از هسته تجاری شهر دارند. در ارتباط با تمرکز کاربری ها یا پیوستگی مکانی آنها نیز می توان گفت که بیشتر این کاربری ها نسبت به خود و سایر شاخص های جهانی شدن گرایش به همگرایی (تمرکز) دارند. این عامل نشان می دهد که هنوز ارتباطات مستقیم و چهره به چهره در روند جهانی شدن تهران و فعالیت های مرتبط با آن وجود دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با حذف انحراف در پراکنش مکانی این کاربری ها، یک الگوی فاصله استاندارد و بهینه را برای دسترسی فعالان و مشتریان این بخش ارائه کرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!