مکانیابی پارکینگهای طبقاتی با بهره گیری از الگوریتم فازی و مدلAHP مبتنی بر GIS مطالعه موردی: منطقه 9 شهرداری مشهد

پیام:
چکیده:
پارکینگهای عمومی طبقاتی، به عنوان یکی از مولفه های اساسی سیستم حمل و نقل مدرن درون شهری، وظیفه فراهم آوردن سطوحی برای خارج کردن ترافیک ساکن از سیستم ارتباط شهری و تدارک فضایی موثر جهت توقف موقت وسایل نقلیه و در نتیجه روان سازی ترافیک شهری را بر عهده دارند. مکانیابی مناسب پارکینگهای طبقاتی با استفاده از روش های فناورانه بویژه در کلانشهرها، ضمن استفاده حداکثر و بهینه از فضای شهری، سبب افزایش کارایی پارکینگها، کاهش پارک حاشیه ای و در نتیجه کاهش حجم و بار ترافیک شهری، منافع اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی فراوانی را نیز به دنبال دارند. در همین راستا هدف این مقاله نیز، مکانیابی پارکینگهای طبقاتی با استفاده از الگوریتم فازی و مدلAHP در محیط Arc GIS است که به طور موردی در منطقه 9 کلانشهر مشهد انجام شده است. روش شناسی انجام این پژوهش از نظرهدف تحقیق، کاربردی – توسعه ای و از منظر چارچوب پژوهش، تحلیلی- توصیفی است که به شیوه پیشمایشی و در سطح منطقه 9 شهرداری مشهد و نواحی آن انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، مطالعات اسنادی، مصاحبه و مشاهده است. هچنین در این پژوهش از تکنیکهای وزن دهی و تلفیق اطلاعات نظیر وزن دهی، تخصیص امتیاز، منطق فازی، تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و روش همپوشانی شاخص ها استفاده شده است. یافته های این پژوهش در خصوص مکان یابی بهینه پارکنیگ طبقاتی در منطقه نه شهرداری مشهد، در قالب اولویت بندی نواحی انتخابی به صورت پهنه هایی با امتیاز بالای 1000 در اولویت اول، امتیاز 1000-900اولویت دوم، 900-800 اولویت سوم و کمتر از 800 دراولویت چهارم نشان داده شد. نتایج این پژوهش نشان داد از کل پهنه های مورد مطالعه 13پهنه به عنوان پهنه های مطلوب بویژه در غرب و جنوب شرق منطقه از موقعیت مطلوبتری برای احداث پارکینگ برخوردارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!