بررسی ارتباط میان آزمون های عملکردی تعادل با پارامترهای نوسان وضعیتی در تکلیف خم شدن و برداشتن شیء از روی زمین در بیماران همی پارزی مزمن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل پیچیده بودن کنترل وضعیتی و آسیب سیستم های متعدد دخیل در آن به دنبال سکته مغزی روش های مختلف بالینی و آزمایش گاهی برای بررسی کنترل وضعیتی مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی هم بستگی میان آزمون های عمل کردی تعادل با پارامترهای نوسان وضعیتی مرکز فشار می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ارتباطی 17 بیمار سکته مغزی مزمن با میانگین سنی (88/9) 18/53 سال و متوسط مدت زمان گذشته از ضایعه (03/77) 18/66 ماه به روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. به منظور ارزیابی بالینی عمل کرد تعادلی از آزمون های Functional Reach (FR) و Timed Up and Go (TUG) و جهت سنجش متوسط سرعت جابه جایی، کل مسیر طی شده، حداکثر جابه جایی قدامی- خلفی و داخلی- خارجی نوسان مرکز فشار در تکلیف خم شدن و برداشتن شیء از روی زمین برای هر یک از 6 موقعیت هدف (در 2 فاصله دور و نزدیک و 3 جهت راست، وسط و چپ) از دست گاه صفحه نیرو استفاده شد.
یافته ها
آزمون تعادل عمل کردی TUG هم بستگی معنادار (029/0p<) متوسط تا بالایی (773/0-53/0=r) در تمام موقعیت های هدف به جز هدف راست-دور با متوسط سرعت جابه جایی و در هدف های راست-نزدیک، چپ-نزدیک، وسط-نزدیک و چپ-دور با کل مسیر طی شده نوسان مرکز فشار نشان داد. هیچ گونه ارتباطی میان آزمون تعادل عمل کردی TUG با حداکثر جابه جایی قدامی-خلفی و داخلی-خارجی مرکز فشار و میان آزمون تعادل عمل کردی FR با هیچ یک از پارامترهای مرکز فشار در فواصل و جهات مختلف وجود نداشت.
نتیجه گیری
در بررسی ارتباط میان ارزیابی های مختلف تعادل عمل کردی با پارامترهای نوسان وضعیتی در تکلیف خم شدن و برداشتن شیء از روی زمین نتایج متفاوتی به دست آمد
زبان:
فارسی
صفحات:
456 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!