بررسی تغییرات ریخت پویایی مصبهای جزرومدی مطلوب تحت اثر توام جزر و مد و امواج عمود بر ساحل با استفاده از شبیه سازی عددی

پیام:
چکیده:
مصبها پهنه هایی تاثیرگذار بر مهار کردن حرکات رسوب و توزیع آن در سواحل می باشند. لذا، شناسایی عوامل موثر بر آب پویایی مصبها که به عنوان فرایندهای انتقال و از عوامل مهم در تعیین هندسه و شکل سواحل و مصبها محسوب می شوند، حائز اهمیت اند بسیارند. موج و جزر و مد از عوامل اصلی شکل دهنده ی مصبها می باشند. در این تحقیق، اثر هر دو عامل به صورت توام، مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، یک حوضچه ی ساحلی، که از طریق یک مصب به دریای باز متصل می-شود، در محیط نرم افزار مایک 21 همانندسازی شده است. در این شبیه، از یک شبکه ی مثلثی ساختار نیافته، با ابعاد 10 تا 50 متری، در یک شبیه تفاضل محدود با گام زمانی 2 ثانیه استفاده شده است. بطور همزمان، موج و جزر و مد با ارتفاع های مختلف، به طرف دهانه فرستاده می شود. الگوی جریان نشان می دهد که با شبیه سازی در حالت توام، ریخت شناسی مصب به گونه ای تغییر می کند که پس از گذشتن زمان، به حالت تعادل می رسد، که در این صورت، مصب، مطلوب خواهد بود. علاوه بر آن، به وسیله ی شاخص بدون بعد Hw/Ht فراسنج غالب در مصب را می توان تعیین کرد. برای محاسبه ی عوارض ته نشینی در مصب، ابتدا هر یک را بطور جداگانه، تحت موج تنها و جزر و مد تنها، تعیین کرده، سپس مجموع مقادیر را محاسبه می کنیم. مقادیر به دست آمده با مقادیر در حالت توام، یکسان هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!