بررسی اپیدمیولوژیک فراوانی عناصر کم مقدار (آهن، مس، روی، کروم و کبالت) در ناخن پسران در دوره های قبل و بعد از بلوغ جنسی

پیام:
چکیده:
نقش عناصر کم مقدار و اهمیت آنها در فرآیندهای بیولوژیکی به طور گسترده مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در این پژوهش مقدار عناصر کم مقدار آهن، روی، مس، کروم و کبالت در ناخن دانش آموزان پسر دبستانی و دبیرستانی اندازه گیری و رابطه آنها با نمایه توده بدنی (BMI) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور 45 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی با میانگین سنی 10 سال و 49 دانش آموز پسر مقطع دبیرستان با میانگین سنی 17 سال به طور تصادفی انتخاب و نمونه های ناخن آنها جمع آوری شد. پس از شستشو، خشک کردن و وزن کردن، خاکستر ناخن تهیه و میزان 5 عنصر فوق توسط روش اسپکتروسکوپی جذب اتمی مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن است که تعداد دانش آموزان ابتدایی با BMI پایین به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان دبیرستانی است و اگرچه در دانش آموزان دبیرستانی میزان آهن، مس کمتر و میزان کروم بیشتر از دانش آموزان ابتدایی است ولی تنها در میزان مس بین دانش آموزان با BMI پایین با دانش آموزان با BMI نرمال تفاوت معنی دار وجود دارد. در نتیجه گیری چنین به نظر می رسد که کاهش وزن در افراد با BMI پایین احتمالا با کمبود مس در ارتباط است. همچنین تغییرات آهن، روی، مس و کروم ممکن است بر میزان رشد سریع در دوره های قبل و بعد از بلوغ جنسی اثر گذار باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!