منابع باکتری های ایجاد کننده عفونتهای بیمارستانی در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان قائم مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بخش مراقبتهای ویژه نوزادان یکی از حساس ترین بخش های بیمارستانی می باشد که در آن کنترل عفونتهای بیمارستانی نقش مهمی در سلامتی و بهبود بیماران دارد. در این مطالعه سعی شد تا با شناسایی منابع باکتری های ایجادکننده عفونت های بیمارستانی در نوزادان و کنترل آنها از بروز عفونتهای بیمارستانی در این بخش پیشگیری نمائیم.
مواد و روش کار
در این تحقیق مقطعی توصیفی از دستها و نوک پستان 50 نفر از مادرانی که نوزادشان در این بخش بستری شده و برای ملاقات و شیر دادن نوزادشان وارد بخش می شدند و همچنین از دستهای 50 نفر از پرستل بخش،50 نمونه شیر دوشیده شده مادران، جریان هوای سیستم تهویه و 50 مورد ازتجهیزات پزشکی موجود در بخش نمونه گیری انجام شده و باکتری های موجود شناسایی شدند.
یافته ها
در این تحقیق استافیلوکوکهای کوآگولاز منفی و کلبسیلا پنومونیه و اشرشیا کلی به ترتیب فراوانی مهمترین باکتری های جداشده از دست و نوک پستان مادران، دستهای پرسنل، شیشه های شیر نوزادان و شیر دوشیده شده مادران موجود در آنها بوده و نمونه های کشت هوای سیستم تهویه از نظر وجود باکتری منفی بود.
نتیجه گیری
استافیلوکوکهای کوآگولاز منفی و کلبسیلا پنومونیه شایعترین باکتری های کلونیزه شده و ایجادکننده عفونتهای بیمارستانی به ویژه سپتی سمی در نوزادان بستری شده در این بخش می باشند در این مطالعه مشخص گردید که دست و نوک پستان مادران، دستهای پرسنل، شیشه های شیر نوزادان و شیر دوشیده شده مادران موجود در آنها با جداسازی بیشترین موارد استافیلوکوکهای کوآگولاز منفی و کلبسیلا پنومونیه مهمترین منابع باکتری ها در این بخش می باشند. نمونه های کشت هوای سیستم تهویه از نظر وجود باکتری منفی بوده و لذا منبع باکتری به شمار نمی رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!