بررسی کیفیت آب دریاچه سد مخزنی اکباتان شهرستان همدان با بهره گیری از شاخص کیفی NSFWQI

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دریاچه ها و مخازن همواره به عنوان منابع مهم تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مورد توجه جوامع انسانی قرار گرفته اند، در این خصوص به منظور استفاده بهینه از این منابع آبی نیازمند روش های مناسبی جهت پایش و تعیین کیفیت این منابع آبی می باشیم. باتوجه به اهمیت دریاچه سد مخزنی اکباتان که بخش مهمی از آب آشامیدنی شهرستان همدان را تامین می نماید ارزیابی کیفی این دریاچه ضروری می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی مقطعی می باشد، که با نمونه برداری در طول 12 ماه سال 1389 از 7 ایستگاه انجام گرفت و پارامترهای کیفی اندازه گیری شده شامل:، pH DO، BOD، TS نیترات، فسفات، دما، کدورت و کلیفرمهای مدفوعی بوده است. داده ها با استفاده از شاخص کیفیت آب NSFWQI تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
براساس شاخص NSFWQI دربین ایستگاه های مورد مطالعه در طی یک سال بهترین کیفیت مربوط به ایستگاه شماره 1 با امتیاز (24/65، کیفیت متوسط) و بدترین کیفیت مربوط به ایستگاه شماره 6 با امتیاز (02/53، کیفیت متوسط) می باشد. بر اساس ماه بهترین کیفیت مربوط به ماه بهمن با امتیاز (52/67کیفیت متوسط) و بدترین کیفیت مربوط به مرداد ماه با امتیاز (76/52) می باشد.
نتیجه گیری
آب موجود در دریاچه در ماه های سرد سال کیفیت مناسبتری نسبت به ماه های گرم سال داشت. از نظر مصرف شرب، آب ایستگاه های شماره 1و 2 نسبت به سایر ایستگاه ها مناسب تر بوده و با انجام تصفیه متداول می تواند به مصرف شرب برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!