دیدگاه پرستاران بالینی شاغل نسبت به موانع ایفای نقش ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه پرستاران بالینی وظایف و نقش های مختلفی را در راستای کمک به بیمار و خانواده آن ها انجام می دهند، ایفای این نقش ها با موانع زیادی مواجهه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی دیدگاه پرستاران بالینی شاغل نسبت به موانع ایفای نقش ها می باشد.
روش
در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی 102 پرستار شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق نمونه گیری سیستماتیک به روش سهمیه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرشسنامه ای شامل خصوصیات دموگرافیک، نقش های بالینی و مهم ترین دلیل عدم اجرای نقش بالینی بود استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون 05/0>p) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد 1/47% پرستاران ایفای نقش خود را عالی، 1/46% خوب، 9/5% متوسط و 1% ضعیف اعلام نمودند. بیشترین درصد (5/22) مهم ترین دلیل عدم ایفای نقش بالینی را به علت خستگی و ساعات کار زیاد اعلام نمودند. همچنین بررسی آماری نشان داد بین موانع ایفای نقش های بالینی با خصوصیات دموگرافیک (بخش محل کار، سن، جنس و محل سکونت) ارتباط معنادار و در سایر موارد ارتباط معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
پرستاران دیدگاه خود را در ایفای اغلب نقش های بالینی کافی دانسته و از توانایی خود در انجام نقش های بالینی راضی بودند. ولی موانعی را در مسیر ارایه هرچه بهتر خدمت به بیماران و خانواده آن ها مطرح می کردند از قبیل خستگی، ساعات کار زیاد و عدم قرارگیری در جایگاه تخصصی خود. لذا با توجه به گستردگی نقش های پرستاران بالینی جا دارد که مسوولین به این دیدگاه ها توجه کرده و قدم موثری در رابطه با رفع این موانع بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!