منابع حمایت اجتماعی موثر در خود مراقبتی بیماران دیابتی شهر بوشهر سال 91-1390

پیام:
چکیده:
زمینه
دیابت یکی از مشکلات جدی جهانی بوده و خودمراقبتی عامل موثری در کنترل آن می باشد. یکی از عوامل موثر در خود مراقبتی بیماران دیابتی، حمایت اجتماعی است و با توجه به وجود منابع حمایتی گوناگون، ضروری است تا منابع موثر در این زمینه شناسایی گردد. بنابراین هدف از این بررسی شناسایی منابع حمایتی موثر در خود مراقبتی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 396 بیمار دیابتی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گردید. نمونه هایی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند اقدام به تکمیل پرسشنامه های استاندارد مربوط به خودمراقبتی و منابع حمایت اجتماعی بیماری های مزمن نموده و بعد از جمع آوری اطلاعات و ورود داده ها به نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16، به منظور بررسی منابع حمایتی موثر در ابعاد مختلف خود مراقبتی از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید.
یافته ها
از بین شش منبع حمایتی، بیشترین حمایت توسط سه منبع سازگاری شخصی، مراقبین بهداشتی و خانواده/دوستان ارائه شده بود (ضریب تبیین 43 درصد). سازگاری شخصی پیشگویی کننده کلیه جنبه های خودمراقبتی به جز کنترل قندخون بوده، مراقبین بهداشتی عامل موثری در خودتنظیمی و تعامل با مراقبین محسوب شده و خانواده/دوستان نیز پیشگویی کننده انطباق با بیماری، خود تنظیمی و تعامل با مراقبین بودند.
نتیجه گیری
بیماران دیابتی از منابع حمایتی بسیار اندکی جهت خود مراقبتی بهره مند می باشند و سازگاری شخصی با بیماری مهم ترین منبع حمایتی بوده و منابعی از جمله سیاست ها/رسانه، محیط کار و سیستم های ارائه خدمات بهداشتی منبع حمایتی موثری در خودمراقبتی نبودند. بنابراین ارائه این منابع ممکن است در ارتقاء خود مراقبتی نقش مهمی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!