تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تفکر انتقادی مهارت و قابلیتی ضروری، برای کسب آگاهی از موقعیت پر خطر مامایی، ارزیابی تصمیمات بالینی و طراحی برنامه مراقبتی صحیح برای حفظ سلامت مادر و کودک می باشد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های پرخطر طراحی گردید.
روش ها
این مطالعه به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان 14 کارشناس مامایی شاغل در اتاق زایمان بودند که با نمونه گیری هدف مند از بین داوطلبین انتخاب شدند. داده ها با روش ضبط مصاحبه فردی جمع آوری و تحلیل گردید. دسته بندی کدهای استخراجی از متون، به طور مکرر با مقایسه گروه های مشابه صورت گرفت و سر انجام 2 طبقه اصلی و 8 طبقه فرعی در این زمینه ظهور یافت.
نتایج
تحلیل گفته های مشارکت کنندگان در توصیف به کارگیری تفکر انتقادی منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد. طبقه اول «تلاش برای غربال گری موقعیت پرخطر در مراجعین ظاهرا سالم» با پنج طبقه فرعی و طبقه دوم «تلاش برای تشخیص در مواجهه با مادر در موقعیت پرخطر» با سه طبقه فرعی بود. تحلیل یافته ها نشان داد که ماماهای تازه کار در مواجهه با مادران ظاهرا سالم با تکیه بر دانش حرفه ای به جمع آوری و تحلیل اطلاعات به شیوه ای استقرایی برای غربال گری موقعیت پرخطر می پرداختند. در حالی که ماماهای با سابقه، هنگام مواجهه با مادر با موقعیت پرخطر، برای تشخیص صحیح به چارچوب های ذهنی خود که از اداره موارد بیماران بدحال مشابه قبلی شکل گرفته بود، مراجعه می کردند.
نتیجه گیری
بنابر نتایج، بازنگری و اصلاح برنامه آموزش مامایی در جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی از طریق دستیابی به دانش حرفه ای مامایی و آموزش به شیوه اداره موردهای پرخطر شایع ضروری است، تا همه ماماها بتوانند مهارت تفکر انتقادی لازم برای غربال گری و تشخیص صحیح موقعیت پرخطر را کسب نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!