مقایسه مدل رگرسیون کاکس و شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی بقای بیماران لوسمی حاد

چکیده:
سابقه و هدف
مدل رگرسیون کاکس، یکی از روش های رایج تحلیل داده های بقا می باشد که قبل از به کارگیری آن لازم است فرض متناسب بودن خطرات برقرار باشد. اخیرا مدل های شبکه عصبی بدون نیاز به فرض خاص، جایگزینی مناسب در پیش بینی بقا می باشند. هدف از این مطالعه، مقایسه توانایی مدل رگرسیون کاکس و شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی بقای بیماران لوسمی حاد بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه گذشته نگر، اطلاعات 197 بیمار لوسمی حاد بیمارستان سیدالشهدای اصفهان طی سال های 85 تا 88 جمع آوری گردید. ابتدا فرض متناسب بودن خطرات، آزمایش شد و سپس مدل رگرسیون کاکس پردازش گردید. دقت پیش بینی دو مدل با استفاده از دو روش منحنی راک و آزمون کاپا مقایسه گردید. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای 19 SPSS، 2000 Splus و Matlab R2009a و آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
از بین 9 مدل شبکه عصبی مصنوعی که تعداد نرون های آن ها بین 4 تا 12 بود، مدل شبکه عصبی با تعداد 5 نرون در لایه پنهان به عنوان مدل برتر با مدل رگرسیون کاکس مقایسه شد. مساحت زیر منحنی راک برای مدل شبکه عصبی و رگرسیون کاکس به ترتیب برابر با 709/0 و 458/0 به دست آمد. صحت پیش بینی بقا برای مدل شبکه عصبی و رگرسیون کاکس نیز به ترتیب برابر با 9/78% و 3/50% به دست آمد.
نتیجه گیری
به دلیل دقت بالای مدل های شبکه عصبی در پیش بینی، استفاده از مدل های مختلف شبکه عصبی در پیش بینی بقا و توسعه آن ها در حوزه های مختلف علوم پزشکی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!