بررسی سمیت کبدی فراکسیون پترولئوم اتر گیاه کلپوره در موش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه

گیاه کلپوره (Teucrium polium L.) از گیاهان دارویی پرمصرف در طب سنتی می باشد. برخی مطالعات حاکی از سمیت کبدی گیاه کلپوره است در حالی که برخی دیگرآن را تایید نکرده اند. مطالعه حاضراحتمال سمیت کبدی فراکسیون پترولئوم اتر کلپوره را در موش آزمایشگاهی بررسی کرده است.

روش

فراکسیون پترولیوم اتر کلپوره ابتدا در DMSO حل شد و سپس با سرم فیزیولوژی غلظت های 50، 100، 200 و 400 میلیگرم/ کیلوگرم آن تهیه شد. گروه های ده تایی موش ها 3 نوبت با فاصله 7 روزعصاره گیاه را به شکل داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شاهد مثبت 5 میلیگرم/ کیلوگرم پاکلی تاکسل وگروه شاهد منفی محلول نیم درصد دی متیل سولفوکساید را به همان شکل دریافت کردند. قبل از هر تیمار، وزن موش ها اندازه گیری شد و پس از پایان دوره و بعد از بیهوشی عمیق از بطن چپ حیوانات خون گیری به عمل آمد و سرم خون برای اندازه گیری آنزیم های کبدی، کلسترول، تری گلیسرید و قند جدا شد و لوب چپ کبد نیز به منظور بررسی های آسیب شناسی جدا، تثبیت ورنگ آمیزی شد.

یافته ها

افزایش وزن بدن در گروهی که mg/kg400 کلپوره دریافت کرده بود از بقیه گروه ها کمتر بود. نمای هیستوپاتولوژی کبد در گروه های مختلف نزدیک به هم بود و تفاوت معنی داری از نظر میزان سلول های التهابی وجود نداشت. میزان گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، آسپارتات ترانس آمیناز و آلانین ترانس آمیناز تفاوت معنی داری در مقایسه با گروه شاهد منفی نداشتند. درحالیکه مقادیرآلکالین فسفاتاز و گاما گلوتامیل ترانسفراز در برخی گروه ها درمقایسه با گروه شاهد تفاوت معنی دار داشتند.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که تجویزعصاره کلپوره با غلظت بالا باعث کاهش معنی دار وزن بدن و تغییردر برخی آنزیم های کبدی می شود. لیکن این تغییرات در ویژگی های هیستوپاتولوژیکی کبد به وضوح بروز نمی کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!