بررسی ایمونوهیستوشیمیایی بروز نشانگر E- cadherin در تومورهای بزاقی پلئومورفیک آدنوما و موکواپیدرموئید کارسینوما

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
E- cadherin یک کادهرین کلاسیک بوده، نقشی کلیدی در اتصالات چسبندگی بین سلول های اپی تلیالی بازی می کند. این پروتئین به عنوان مولکول سرکوب گر پرولیفراسیون و تهاجم مطرح است. مطالعات اندکی پیرامون بروز E- cadherin در نئوپلاسم های بزاقی موجود می باشند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی بروز E-cadherin و نقش احتمالی آن در پیشرفت و تهاجم نئوپلاسم های بزاقی صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در پژوهش مقطعی و گذشته نگر حاضر 15 نمونه پلئومورفیک آدنوما و 9 نمونه موکواپیدرموئید کارسینوما برای نشانگرE- cadherin با استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی رنگ آمیزی شدند. وسعت رنگ پذیری بر اساس درصد سلول های مثبت رنگ گرفته به صورت غشایی در حداقل 1000 سلول نئوپلاستیک محاسبه شد.
یافته ها
در غدد بزاقی نرمال رنگ پذیری شدید غشایی در دور آسینی های موکوسی، سروزی و داکت ها مشاهده شد. سلول های میواپیتلیال منفی بودند. در پلئومورفیک آدنوما رنگ پذیری شدید در طول غشاء سلول های متصل به هم تشکیل دهنده داکت ها، جزایر، طناب ها و صفحات سلولی دیده شد اما سلول های میواپی تلیالی تشکیل دهنده استروما منفی بودند. در موکواپیدرموئید کارسینوما سلول های اپیدرموئید و اینترمدیت رنگ پذیری شدید غشایی نشان دادند. سلول های موکوسی نیز رنگ پذیری غشایی نشان دادند. پس از انجام آزمون آماری، درصد سلول های مثبت در موکواپیدرموئید کارسینوما و پلئومورفیک آدنوما به ترتیب66/11±56/82 و24/7±4/67 بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنی دار نبود (05/0P>).
نتیجه گیری
بروز E- cadherin در افتراق پلئومورفیک آدنوما از موکواپیدرموئید کارسینوما کمک کننده نبوده، با فنوتیپ سلولی در ارتباط می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1149239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!