مطالعه ژئوشیمی پولیه کارستی خرکت (شمال شرق شهر مشهد)

پیام:
چکیده:
پولیه خرکت یکی از بارزترین پدیده های کارست سطحی در استان خراسان رضوی است که در 55 کیلومتری شمال شرق شهر مشهد قرار دارد. این پولیه عمدتا از واحدهای کربناته سازند مزدوران (Jmz1، Jmz2 & Jmz3) تشکیل شده است. علاوه بر آن، واحدهای تبخیری سازند شوریجه در شمال پولیه و هم چنین رسوبات متعلق به کواترنری در منطقه وجود دارد. در این مطالعه 28 نمونه از واحدهای کربناته سازند مزدوران و هم چنین 5 نمونه از رسوبات کواترنری برداشت شده و میزان عناصر Ca، Mg، Sr، Mn و Fe در این نمونه ها اندازه-گیری گردیده است. در ادامه نقشه پراکندگی این عناصر در منطقه تهیه و هم چنین فرآیند تحلیل عاملی بر روی آن ها صورت گرفته است. هدف مطالعات تشخیص عوامل موثر و کنترل کننده ژئوشیمی پولیه خرکت و هم چنین مکان های مستعد برای تجمع عناصر اقتصادی در پولیه با توجه به ژئومورفولوژی خاص آن بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده این موضوع است که پدیده دیاژنز متئوریک با توجه به افزایش Mn و Fe و کاهش Sr و نسبت Sr/Mn مهم ترین عامل کنترل کننده ژئوشیمی پولیه خرکت است. افزایش میزان Fe و Mn در نمونه های کربناته بر اثر تاثیر فرآیندهای دیاژنتیکی در یک محیط نسبتا احیایی تا کم اکسیژن صورت گرفته است. هم چنین افزایش میزان این دو عنصر و کاهش میزان Sr در نمونه ها می تواند در ارتباط با ضریب توزیع این عناصر و هم چنین تمرکز آن ها در محلول های دیاژنزی باشد. از طرفی، مطالعه و رسم نقشه های پراکندگی عناصر فوق به همراه نقشه نشانه های عاملی ((Factor Score Map نشان دهنده این مسئله است که میزان عنصر Fe در پایین دست پولیه خرکت افزایش چشمگیری می یابد و به 7500 ppm می رسد و این احتمال را به وجود می آورد که رسوبات آبرفتی در پایین دست پولیه با توجه به شیب کم آن نسبت به سایر بخش های پولیه می تواند به عنوان تله های ژئوشیمیایی برای عناصری باشند که در بالادست پولیه انحلال یافته است
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1151913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!