مقاومت آنتی بیوتیکی گونه های کمپیلوباکتر جدا شده از گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین، کبک، شترمرغ، گاو، گوسفند، بز، و شتر عرضه شده در شهرستان شهرکرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمپیلوباکتر ژزونی و کمپیلوباکتر کلی جزء معمولی ترین عوامل آنتریت باکتریایی حاد در انسان در سراسر جان محسوب می شوند. استفاده از آنتی بیوتیک ها در دامپزشکی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مقاومت این پاتوژن ها در جدایه ها از انسان ذکر شده است. این مطالعه با هدف بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی گونه های کمپیلوباکتر جدا شده از گوشت عرضه شده در شهرستان شهرکرد انجام شد.
مواد و روش ها
در مجموع 214 گونه کمپیلوباکتر شامل 193 کمپیلوباکترژژونی و 20 گونه کمپیلوباکترکلی جدا شده از انواع گوشت خام شامل گوشت گاو، گوسفند، بز، شتر، مرغ، بوقلمون و بلدرچین، جهت بررسی وضعیت مقاومت به ترکیبات ضد میکروبی به روش دیسک گذاری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
به طور کلی 191 مورد از 214 گونه کمپیلوباکتر بررسی شده به یک یا چند آنتی بیوتیک بررسی شده مقاومت نشان دادند. 45 سویه (9/20 درصد)، 81 سویه (7/37 درصد) و 79 سویه (9/36 درصد) از گونه های کمپیلوباکتر بررسی شده به ترتیب نسبت به یک، دو و سه یا بیشتر از آنتی بیوتیک های آزمون شده مقاومت نشان دادند. بیشترین مقاومت به ترتیب نسبت به تتراسیکلین (4/72 درصد)، سیپروفلوکساسین (6/48 درصد) و نالیدیکسیک اسید (2/40 درصد) بود. تمام گونه کمپیلوباکتر بررسی شده نسبت به جنتامایسین حساس بودند. و تنها 1 گونه کمپیلوباکتر جدا شده از گوشت مرغ و یک گونه کمپیلوباکتر جدا شده از گوشت بوقلمون به ترتیب نسبت به کلرامفنیکل و اریترومایسین مقاوم بودند.
نتیجه گیری
به علت گزارش های فزاینده افزایش مقاومت ضد میکروبی گونه های کمپیلوباکتر تلاش در جهت کنترل استفاده از آنتی بیوتیک ها در دامداری ها لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!