پیش بینی رضایت از زندگی زناشویی بر اساس مهارت های حل مساله اجتماعی و هوش معنوی در افراد متاهل

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف از انجام این پژوهش پیش بینی رضایت مندی از زندگی زناشویی بر اساس مهارت های حل مسئله اجتماعی(در دو بعد سازگارانه و ناسازگارانه) و هوش معنوی در بین افراد متاهل مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران بود.

روش

این مطالعه از نوع همبستگی بود. به منظور انتخاب گروه نمونه از روش تصادفی چند مرحله ای استفاده شد و در آن از هر یک از مناطق جغرافیایی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز 1 خانه سلامت به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس از هر خانه سلامت تعداد 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد که در مجموع 240 نفر(120 مرد و 120 زن) نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تشکیل داد. افراد گروه نمونه آزمون های مهارت حل مساله اجتماعی، هوش معنوی و رضایت از زندگی زناشویی را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها آزمون رگرسیون چندگانه به کار گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که جهت گیری مثبت مساله به تنهایی 32.9% واریانس مربوط به رضایت مندی از زندگی زناشویی را تبیین می کند. همچنین مولفه زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی هوش معنوی نیز سهم معنی داری در معادله پیش بینی داشت و ضریب تبیین را به 34.5% افزایش داد. متغیر حل منطقی مساله نیز سهم معنی داری در پیش بینی رضایت از زندگی زناشویی داشت و میزان ضریب تبیین را به 36.2% افزایش داد. همچنین نتایج نشان داد پیش بینی رضایت از زندگی زناشویی بر اساس مهارت های حل مساله اجتماعی و هوش معنوی در هر دو جنس به گونه متفاوت صورت می گیرد. به این صورت که در معادله رگرسیون مربوط به زنان در گام اول جهت گیری مثبت مساله 32.7% واریانس مربوط به رضایت مندی از زندگی زناشویی را تبیین کرد. در گام دوم مولفه زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی وارد معادله شد و میزان ضریب تبیین به 37.2% افزایش پیدا کرد. همچنین در گام سوم متغیر جهت گیری منفی مساله وارد معادله پیش بینی شد و میزان ضریب تبیین به 39.6% افزایش پیدا کرد. در خصوص مردان نتیجه متفاوت بود. به این صورت که در گام اول جهت گیری مثبت مساله 32.7% واریانس مربوط به رضایت مندی از زندگی زناشویی را تبیین کرد و در گام دوم سبک حل منطقی مساله وارد معادله شد و میزان ضریب تبیین به 37.5% افزایش پیدا کرد).

نتیجه گیری

نتایج حاکی از این بود که جهت گیری مثبت مساله بیشترین سهم را در پیش بینی رضایت از زندگی زناشویی مردان و زنان دارد. همچنین پیش بینی رضایت از زندگی زناشویی بر اساس مهارت های حل مساله اجتماعی و هوش معنوی در هر دو جنس به گونه متفاوت صورت می گیرد

زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1155996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!