موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای در مراقبت های بالینی از دیدگاه پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای جزء ماهیت ذاتی حرفه پرستاری است. بدین وسیله فرد متعهد می شود که فعالیت های حرفه ای خود را درست انجام دهد. به طوری که به مددجو آسیب نرساند و مراقبت ها برای مددجو سیر بهبودی به همراه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع رعایت اخلاق حرفه ای از دیدگاه پرستاران در سال 1391 انجام گردید.
روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی با مشارکت 152 پرستار شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت سرشماری انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که به بررسی موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای در سه بعد مدیریتی، محیطی و فردی-مراقبتی می پرداخت. داده ها با محاسبه فراوانی نسبی پاسخ ها در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطه ها تحلیل شد.
نتایج
اغلب پاسخ دهندگان با نقش بازدارنده هر سه دسته عوامل محیطی(5/68%)، فردی-مراقبتی(7/62%) و مدیریتی(6/61%) در رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای موافق بودند. مهم ترین موانع رعایت اخلاق حرفه ای در بعد مدیریتی شامل کمبود پرسنل (3/80%)، در بعد محیطی شامل ازدحام بخش (6/75%) و در بعد فردی مراقبتی نیز شامل عدم ارضای نیازهای پایه مانند کفایت درآمد یا استراحت کافی در پرسنل پرستاری (4/84%) بود.
نتیجه گیری
عوامل محیطی به عنوان مهم ترین ابعاد تاثیرگذار در عدم رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای شناخته شدند. لذا پیشنهاد می گردد مراکز بهداشتی درمانی به ویژه بیمارستان ها با برنامه ریزی دقیق و تاکید بر اصول و استانداردهای مراقبتی از جمله عوامل محیطی، اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در بهبود شرایط بیماران و مزایا و معایب عدم رعایت اخلاق حرفه ای، و همچنین فراهم کردن شرایط مطلوب برای پرستاران، موانع را اصلاح و رفع نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
421
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!