اثرات آنتی پرولیفراتیو و ضد سرطانی نانوکورکومین بر سرطان کولون در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کورکومین، ماده موثره زردچوبه، به طور ذاتی توانایی تعدیل مسیرهای سرطان زای و در نتیجه تاخیر یا درمان فرایند سرطان زایی را در گونه های مختلف حیوانی دارا می باشد. زمان احتباس کورکومین درنتیجه دفع سریع آن در بدن کوتاه بوده و بنابراین اثرات درمانی آن محدود می گردد. روش های مختلفی برای افزایش میزان کورکومین در بافت و یا پلاسما و در نتیجه کارایی آن استفاده می گردد.
روش بررسی
جهت بررسی اثرات آنتی پرولیفراتیو و ضد سرطانی نانوکورکومین، 30 سر موش صحرایی به گروه های کنترل، کورکومین و نانوکورکومین تقسیم شدند. کلیه حیوانات داروی سرطان زای آزوکسی متان را هفته ای یک بار و به مدت دو هفته متوالی دریافت کردند. حیوانات در گروه های کورکومین و نانوکورکومین تا هفته 22 به ترتیب کورکومین 2/0% و نانوکورکومین را دریافت نمودند. در پایان، کولون حیوانات تحت مطالعه هیستوپاتولوژی و ایمونوهیستوشیمی قرار گرفت.
یافته ها
تغییرات سیتولوژیک و مورفولوژیک در گروه نانوکورکومین به لحاظ آماری با گروه کنترل و کورکومین دارای تفاوت معنی دار بوده و شدت تغییرات در گروه نانوکورکومین کم تر بود (05/0P<). در مطالعه ایمونوهیستوشیمی، میزان بیان مارکر Ki-67 در گروه نانوکورکومین نسبت به گروه های کنترل و کورکومین کاهش پیدا کرد (05/0P<). هم چنین بروز مارکر COX-2 در سلول های اپیتلیالی کولون در گروه نانوکورکومین نسبت به دو گروه دیگر کاهش قابل توجهی داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که استفاده از نانوحامل ها همراه با کورکومین، اثربخشی کورکومین را در پیش گیری از سرطان کولون در موش صحرایی افزایش می دهد و این عمل می تواند راه کار مهم و مطمئن در مصرف این فرآورده طبیعی و ارزان قیمت در پیش گیری و یا درمان سرطان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!