اثرات کنه کشی برخی ترکیب فرموله شده بر پایه اسانس های نعناع فلفلی، پونه و رزماری علیه کنه تارتن دولکه ای

چکیده:
کنه تارتن دولکه ای (Tetranychus urticae Koch) یکی از آفات مهم و چندخوار می باشد که خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزی وارد می سازد. استفاده مکرر از سموم شیمیایی توسعه مقاومت به آفت کش ها، اثرات نامطلوب بر موجودات غیر هدف، ظهور آفات ثانویه، طغیان مجدد آفات و آلودگی های زیست محیطی را به همراه داشته است. در سال های اخیر اسانس های گیاهی به عنوان ترکیبات طبیعی برای حفاظت از گیاهان مورد توجه قرار گرفته اند. در این پژوهش سمیت تماسی سه ترکیب فرموله شده بر پایه اسانس های گیاهان دارویی شامل رزماری 10% و نعناع فلفلی 2%، روغن زیتون تلخ 10%، نعناع فلفلی 7% و پونه 2% و روغن زیتون تلخ 5%، نعناع فلفلی 7% و پونه 2% به روش غوطه ورسازی برگی روی ماده بالغ کنه تارتن دولکه ای مورد بررسی قرار گرفت. اسانس های گیاهی به روش تقطیر با آب و به کمک کلونجر تهیه شدند. آزمایش ها در دمای 1±25 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 5±50 درصد و تناوب نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی انجام شد. غلظت 50 درصد کشنده (LC50) ترکیبات فرموله شده به ترتیب 567/1، 521/8 و 448/14 میلی لیتر بر لیتر پس از 24 ساعت بدست آمد. نتایج نشان داد که ترکیب فرموله شده بر پایه اسانس های رزماری و نعناع فلفلی، به طور معنی داری نسبت به دو ترکیب فرموله شده دیگر، بیش ترین اثر کشندگی را روی مرحله بالغ کنه تارتن دولکه ای داشته است و پتانسیل قابل توجهی در مدیریت این آفت را داراست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1157014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!