تکدی گری در ایران: رویه ها، روندها و علت ها

چکیده:
هدف
تکدی گری یکی از پدیده های اجتماعی شایع در بسیاری از شهرها است که پیامدهای اجتماعی ناگواری دربردارد. به همین دلیل، مطالعه علمی این پدیده ضروری، و البته گام نخست در مواجهه منطقی با آن است.
روش بررسی
مطالعه حاضر متکی بر دو روش تحلیل ثانویه داده های موجود در خصوص متکدیان جمع آوری شده در سطح شهرها، در طول سال های 86 تا 89 و همچنین فراتحلیل برخی از مهمترین مطالعات انجام شده در ایران در سالهای 1370 تا 1387 است.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که عموم متکدیان (نزدیک به 68 درصد) مرد هستند. از نظر سنی در سال های اخیر سهم گروه های سنی کمتر از 20 سال در جمعیت متکدیان افزایش یافته است؛ با این حال عموم متکدیان در گروه های سنی 40 سال و بیشتر قرار دارند. علاوه بر آن سهم بی سوادها از گروه های متکدی بسیار کاهش یافته و از 80٫7 درصد در سال 1370 به حدود 28٫1 درصد در سال 1386 رسیده است. همچنین سهم مجردها از گروه های متکدی نیز افزایش بسیاری یافته است، هر چند عموم متکدیان هنوز متاهل هستند. علاوه بر آن درصد افراد دارای معلولیت از خیل متکدیان کم شده و افراد فاقد معلولیت زیادی نیز به جامعه متکدیان اضافه شده اند، هر چند که بسیاری از متکدیان خود را دارای معلولیت نشان داده و از این حربه برای جمع آوری اعانه استفاده می کنند.
نتیجه گیری
در ایران تکدی گری هنوز پدیده ای مردانه است و علت های آن نیز عموما فقر و بی کاری است. بنابراین ایجاد فرصت های اشتغال برای مردان از اهمیت ویژه ای در این زمینه برخوردار است، خصوصا که عموم متکدیان متاهل بوده و همواره متکدیان مجرد درصد کمتری از متکدیان را شامل شده اند. علاوه بر آن، افزایش سهم افراد سالم در جمعیت متکدیان، مدخلیت داشتن دو پدیده فقر و بی کاری در گرایش به تکدی گری را تقویت می کند. البته نباید از نظر دور داشت که برخی متکدیان به این پدیده به چشم یک حرفه پردرآمد می نگرند و لذا به راحتی حاضر به ترک آن نبوده و حتی برای افزایش درآمد، خود را دارای معلولیت نشان می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1158559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!