تاثیر پروفیلاکتیک دگزامتازون تزریقی، غرغره ی کتامین و ترکیب دگزامتازون تزریقی و غرغره ی کتامین بر گلو درد و خشونت صدا بعد از خارج کردن لوله ی تراشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
گلو درد و خشونت صدا بعد از لوله گذاری داخل تراشه جهت بیهوشی عمومی، از شکایات شایع بیماران است. مطالعه ی حاضر برای بررسی اثر غرغره ی کتامین به همراه تزریق دگزامتازون در کاهش گلو درد و خشونت صدا بعد از عمل جراحی انجام شد.
روش ها
این کارآزمایی بالینی دو سو کور بر روی 140 بیمار 65-18 سال با وضعیت فیزیکی 1 و 2 طبق تقسیم بندی انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا که تحت عمل جراحی الکتیو با بیهوشی عمومی قرار گرفتند، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به 4 گروه مساوی تقسیم شدند. قبل از القای بیهوشی، گروه K 40 میلی گرم کتامین محلول در 30 میلی لیتر سالین غرغره کردند، گروه D 2/0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دگزامتازون وریدی دریافت نمودند، گروه KD غرغره ی کتامین و دگزامتازون وریدی دریافت نمودند. به گروه شاهد (P) نرمال سالین به صورت تزریقی و غرغره داده شد. گلو درد و خشونت صدا، در زمان های صفر، 2، 4، 8، 16، 24 ساعت پس از عمل جراحی اندازه گیری شد.
یافته ها
بروز و شدت گلو درد و خشونت صدا در تمام زمان ها بعد از عمل تا 24 ساعت در گروه KD نسبت به گروه P کمتر بود. همچنین گلو درد در گروه KD نسبت به هر یک از گروه های K و D کمتر بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
استفاده ی پروفیلاکتیک از 2/0 میلی گرم بر کیلوگرم دگزامتازون وریدی به همراه غرغره ی کتامین بروز و شدت گلو درد و خشونت صدا بعد از عمل را به طور معنی داری کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
933 تا 943
لینک کوتاه:
magiran.com/p1158630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!