معنا گرایی و معنویت در پدیده های فرا روانشناختی

چکیده:
دانش بشر، روز به روز در حال گسترش است و بشر همواره به دنبال کشف ناشناخته های خویش و جهان خویش بوده است. درنوردیدن مرزهای دور و دراز علم و گشودن افق های ناگشوده در جهان معاصر حیرت نگیز است. به باور بسیاری از متفکران، پیشرفت علوم تجربی با وجود فایده های فراوانش، انسان را از توجه به جهان معنا و نیاز اساسی اش به معنویت، غافل کرده است. پرسشی که سال هاست پیش روی انسان قرار دارد این است که آیا بشرخود می تواند راهی به آسمان بگشاید؟ آیا می توان با بضاعت انسان کنونی، وجود جهانی غیر مادی را اثبات کرد؟
از این گذشته، آیا یافته های علمی با آنچه در قرآن مجید با عنوان جهان غیب، یاد شده، نسبتی دارد؟ آیا اموری که در قرآن به صورت معجزه، کرامت و امور خارق العاده و غیر مادی دیگر نقل شده است با موضوعات فراروانشناسی جدید نسبتی دارد؟ آیا قرآن اموری همچون خبردادن از غیب، تاثیر بر اشیاء از نزدیک یا دور و آگاهی از امور پنهان و غیبی را تایید می کند یا به نفی آنها می پردازد؟
و در نهایت اگر میان دو نسبت رابطه ای وجود داشته باشد، نسبت و رابطه معنویت و این گونه پدیده های فوق طبیعی چیست؟
مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1159408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!