شیوع چاقی و عوامل مرتبط با آن در دانش‎آموزان دبیرستان‎های استان خراسان شمالی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چاقی مهمترین مشکل تغذیه ای- بهداشتی نوجوانان در کشورهای توسعه یافته است و مشکلات ناشی از آن از عمده ترین مسائل تغذیه ای و بهداشتی می باشد. مطالعه حاضر جهت تعیین شیوع چاقی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی استان خراسان شمالی انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 450 دانش آموز دبیرستانی استان خراسان شمالی و با نمونه‎گیری چند مرحله ای انجام شد. پرسشنامه وضعیت دموگرافیک، تن سنجی و فعالیت بدنی برای هر یک از نمونه های مورد بررسی تکمیل و داده ها توسط آزمون‎های آماری t-test، کای دو، ANOVA، همبستگی پیرسون و رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمایه توده بدنی (BMI) در دختران به صورت معنی داری بیشتر از میانگین BMI در پسران بود. شیوع چاقی و اضافه وزن در سه رده سنی 16-14 سال در دختران تقریبا دو برابر پسران بود به طوری که در رده سنی 14 سال، 20 درصد دختران و 8/11 درصد پسران، در رده سنی 15 سال، 6/20 درصد دختران و 7/9درصد پسران و در رده سنی 16 سال، 3/13 درصد دختران و 7/8 درصد پسران دارای اضافه وزن و چاقی بودند. میانگین قد پسران در هر سه رده سنی بیشتر از صدک پنجاهم چارت CDC ولی میانگین قد دختران تنها در رده سنی 14 سال منطبق با صدک پنجاهم چارت مذکور بود و در دوره سنی دیگر (16 و 15 سال) کمتر از صدک پنجاهم چارت CDC بود. ارتباط معنی داری بین BMI با جنس، شغل، درآمد خانوار، کار با رایانه و BMI پدر وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای چاقی به خصوص در دختران، برنامه های مداخله تغذی های مناسب و تدوین برنامه های آموزشی در جهت ارتقاء سطح آگاهی های تغذی های و فرهنگ غذایی صحیح جامعه و بالاخص مادران از راهکارهای اساسی جهت کنترل و پیشگیری چاقی و اضافه وزن محسوب می‎گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
611 تا 620
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!