تحلیل مکانی و آماری مشخصه های کمی توده های ارس با توجه به خصوصیات توپوگرافی و فیزیکی خاک

پیام:
چکیده:
به منظور تحلیل مکانی و آماری مشخصه های کمی توده های ارس با توجه به خصوصیات توپوگرافی و خاک، مساحتی در حدود 4700 هکتار از منطقه چهارباغ گرگان انتخاب شد. نقشه های شیب، جهت، ارتفاع از سطح دریا و زمین شناسی منطقه مورد نظر در محیطGIS تهیه شد و پس از روی هم اندازی این نقشه ها، واحدهای همگن شکل زمین تهیه شد. در هر واحد همگن تعدادی قطعه نمونه به طور تصادفی انتخاب و در مجموع 149 قطعه نمونه به مساحت 10 آر در منطقه پیاده شد و در هر یک از آنها، قطر برابر سینه، تعداد درختان در قطعات نمونه، سطح تاج پوشش و ارتفاع درختان برداشت شد. برای تجزیه وتحلیل بین واحدهای همگن از آنالیز واریانس و آزمون مقایسه ای دانکن استفاده شد. نتایج نشان داد مقادیر مشخصه های تعداد در هکتار، درصد تاج پوشش، قطر سطح مقطع متوسط و سطح مقطع برابر سینه اختلاف معنی داری در بین واحدهای همگن دارند. نتایج به دست آمده از مدل رگرسیونی غیرخطی نشان داد که مدل غیرخطی متغیرهای جهت و شاخص رطوبتی به عنوان بهترین مدل برای توصیف مشخصه تعداد در هکتار (85/4= RMSE و 57/0=R2adj) و مدل غیرخطی متغیرهای جهت، سنگ و سنگریزه و شاخص رطوبتی به عنوان بهترین مدل برای توصیف سطح تاج پوشش(67/2= RMSE و 49/0=R2adj) است. بهترین مدل برای توصیف سطح مقطع برابرسینه، مدل غیرخطی متغیرهای جهت، سنگ و سنگریزه، قدرت جریان آب و شاخص رطوبتی (1/2= RMSEو 56/0=R2adj) بود. همچنین مدل غیرخطی جهت، سنگ و سنگریزه، قدرت جریان آب و شاخص رطوبتی به عنوان بهترین مدل برای توصیف قطر سطح مقطع متوسط (4/3=RMSE و 50/0=R2adj) ارزیابی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!