بررسی کارایی راهبرد درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم (DOTS) در درمان مبتلایان به سل ریوی اسمیر مثبت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تشخیص به موقع و درمان موثر بیماران مبتلا به سل، عناصر کلیدی کاهش انتقال عفونت به افراد سالم و رمز دستیابی به هدف حذف این بیماری می باشد. این تحقیق با هدف کارآیی راهبرد درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم در درمان بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت در استان مازندران انجام شده است.
روش کار
این مطالعه هم گروهی بر روی 683 نفر از بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت ثبت شده از تاریخ 1383 الی 1388در گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است. 362 نفر از بیماران در گروه مصرف دارو با نظارت مستقیم توسط پرسنل بهداشتی و درمانی و 321 نفر از آنها در گروه مصرف دارو بدون نظارت پرسنل بهداشتی و درمانی قرار داشتند. بعد از بررسی ویژگی های متغیر های زمینه ای و همگن بودن دو گروه، نتایج درمان در دو گروه با انجام آنالیز کای دو و رگرسیون پوآسون مقایسه شد. همچنین آنالیز نتایج درمان در زیر گروه ها هم ارائه شده است. آنالیز با استفاده از نرم افزارstata11 انجام گرفت.
یافته ها
در این مطالعه9/51 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند. میانگین سن مبتلایان 57/21±73/49 می باشد و تفاوت معنی داری بین سن مبتلایان بر حسب جنس مشاهده نشده است(8/0=P).در گروه مصرف دارو با نظارت مستقیم میزان موفقیت درمان و عدم موفقیت درمان به ترتیب 92 و 8 درصد بود در حالیکه در گروه مصرف دارو بدون نظارت مستقیم، میزان موفقیت درمان و عدم موفقیت درمان به ترتیب2/83 و 8/16 درصد بوده است.
نتیجه گیری
موفقیت درمان در گروه مصرف دارو بدون نظارت مستقیم پرسنل بهداشتی و درمانی، 2درصد کمتر از هدف WHO ولی موفقیت درمان در گروه درمان با نظارت مستقیم، 7درصد بیشتر از هدف WHO بوده است. چنانچه مراکز بهداشتی و درمانی تمامی بیماران مبتلا به سل را بااستراتژی نظارت مستقیم پرسنل بهداشتی و درمانی تحت درمان قرار دهند، میزان موفقیت درمان به بیشتر از 90درصد یعنی فراتر از اهدافی که سازمان بهداشت جهانی تعیین نموده، خواهد رسید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1164269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!