گزارش یک مورد واریاسیون در مسیر طناب خارجی شبکه بازویی؛ ارتباط بین اعصاب مدین و موسکولوکوتانئوس

چکیده:
مقدمه
شبکه بازویی یک شبکه سوماتیک پیچیده است که از طناب خارجی آن اعصاب پکتورال خارجی و موسکولوکوتانئوس جدا می گردد که عصب موسکولوکوتانئوس قبل از سوراخ کردن عضله کوراکوبراکیالیس، یک شاخه عضلانی به این عضله می فرستد، در نهایت پس از جدا شدن شاخه های عضلانی برای دو عضله بایسپس براکیال و براکیالیس با سوراخ کردن این عضله تحت عنوان عصب جلدی ساعدی خارجی خاتمه می یابد. این طناب در میانه بازو ریشه خارجی عصب مدین را تشکیل می دهد. تاکنون گزارشات زیادی راجع به واریاسیون در چگونگی تشکیل طناب خارجی شبکه براکیال و شاخه های آن داده شده است، ولی اشاره به واریاسیون در مسیر اعصاب طناب خارجی بسیار نادر است.
گزارش مورد: درتشریح روتین درس آناتومی اندام فوقانی دانشجویان پزشکی در یک کادآور مرد بزرگسال در سالن تشریح دانشگاه علوم پزشکی زابل، واریاسیون در مسیر اعصاب طناب خارجی مشاهده گردید. بدین صورت که طناب خارجی بعد از فرستادن یک شاخه عضلانی برای عضله کوراکوبراکیالیس، در میانه بازو به دو شاخه تقسیم شد. شاخه داخلی ریشه خارجی عصب مدین و شاخه خارجی عصب موسکولوکوتانئوس را تشکیل می دهد. از عصب موسکولوکوتانئوس بعد از جداشدن شاخه های عضلانی، در نهایت به دو شاخه انتهایی تقسیم می شود. شاخه خارجی شاخه جلدی بازویی قدامی را تشکیل می دهد، در حالی که شاخه داخلی با طی یک مسیر کوتاه به سمت پایین در عمق شریان براکیال واقع می شود. درنهایت، این شاخه با اتصال به عصب مدین، شاخه ارتباطی با آنرا شکل میدهد.
بحث و نتیجه گیری
این روند واریاسیون مسیر وشاخه های طناب خارجی شبکه براکیال، در طی تکامل جنین شناسی بدین شکل حاصل شده است. بدیهی است چنین ارتباطی بین اعصاب موسکولوکوتانئوس و عصب مدین از اهمیت بالینی ویژه در تشخیص بیماری های نورولوژی و پروسه های جراحی این ناحیه، برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1164270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!