بررسی ابعاد کیفیت خدمات درمانی با رضایت مندی و وفاداری بیماران در بیمارستان سینا مشهد

چکیده:
مقدمه
در محیط های پر رقابت امروز کیفیت یک نکته کلیدی و اساسی برای بیمارستان هایی است که از روش های مددجونگر/ بیمارنگر استفاده می نمایند. زیرا بیمارستان ها درک کرده اند که کیفیت نامطلوب بسیار گران تمام خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات درمانی و رضایتمندی و وفاداری بیماران در بیمارستان سینا مشهد طراحی و اجرا گردید.
روش کار
تحقیق حاضر به لحاظ شیوه اجرای تحقیق و ابزارهای جمع آوری داده ها، تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. درپژوهش حاضر جامعه آماری تحقیق کلیه بیماران و دریافت کنندگان خدمات درمانی بیمارستان خصوصی سینا را در بر می گیرد. با توجه به تعداد تخت های بیمارستان سینا و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان 97 نفر از بیماران بیمارستان خصوصی سینا به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه استانداردی بود که پایایی آن ضمن تایید در مطالعات قبلی در مطالعه حاضر با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94درصد مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و با استفاده از آمار های توصیفی و آزمون های همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمون فرضیات اصلی تحقیق با استفاده از آزمون رگرسیون نشان می دهد که ضریب رگرسیونی β برای رابطه بین کیفیت خدمات درمانی با رضایتمندی و وفاداری بیماران به ترتیب 829/0 و 738/0 با سطح معنی داری کمتر از 5 درصد می باشد. همچنین ضریب رگرسیونی β برای رابطه بین رضایتمندی و وفاداری بیماران 831/0 می باشد. همچنین ضریب همبستگی هر کدام از ابعاد کیفیت خدمات مانند تسهیلات پزشکی، محیط فیزیکی بیمارستان، توانایی پزشکی، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، کیفیت خدمات رسانی و رویه های پزشکی بیمارستان با رضایتمندی و وفاداری بیماران در سطح معنی داری مورد تایید قرار گرفت. رضایتمندی بیماران به ترتیب بیشترین همبستگی را با خدمات رسانی(737/0)، توانایی پزشکی(691/0)، رویه های پزشکی(648/0)، محیط فیزیکی(582/0)، تسهیلات پزشکی(574/0) و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات(566/0) دارد. وفاداری بیماران بیشترین همبستگی را به ترتیب با خدمات رسانی(668/0)، رویه های پزشکی(606/0)، محیط فیزیکی(604/0)، توانایی پزشکی(539/0)، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات(532/0) و تسهیلات پزشکی(490/0) دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر در راستای جلب وفاداری بیماران به عنوان مهم ترین سرمایه های بیمارستان ارتقاء برنامه های کیفیت خدمات پزشکی می تواند موجبات وفاداری و رضایتمندی بیماران را فراهم سازد. این بیمارستان و بیمارستان های مشابه با توجه به رقابتی شدن خدمات درمانی می توانند با سرمایه گذاری روی ابعاد کیفی خدمات درمانی، خدمات بهتری به جامعه بیماران ارائه نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1164271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!