بررسی اثر محافظتی منگنز بر پارامترهای اسپرم و ساختار بیضه در موش های تیمارشده با فرمالین

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرمالدئید به عنوان یک آلاینده ی زیست محیطی در محیط های صنعتی و بیمارستانی استفاده ی فراوانی دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرات محافظتی منگنز بر ساختار بیضه و پارامترهای اسپرم موش بالغ در معرض فرمالدئید است.
روش ها
پس از تعیین دوز مناسب کلرید منگنز و فرمالدئید، تعداد 20 سر موش نر انتخاب شدند و به طور تصادفی به چهار گروه 1- شاهد، 2- شم، 3- در معرض فرمالدئید و 4- در معرض فرمالدئید و منگنز کلرید، تقسیم شدند. گروه 3 و 4 به مدت 14 روز متوالی فرمالدئید با دوز 10 میلی گرم در میلی لیتر به صورت داخل صفاقی دریافت کرد. از هفته ی دوم به گروه 4 منگنز با دوز 5 میلی گرم در میلی لیتر تزریق شد. در روز پانزدهم موش ها جراحی شدند و اسپرم ها از دم اپیدیدیم راست برای بررسی تعداد، تحرک، مورفولوژی و درصد زنده بودن جمع آوری گردیدند و آنالیز شدند. بیضه نیز پس از وزن شدن به منظور بررسی های بافت شناسی آماده شد و قطر لوله های اسپرم ساز و لومن و ضخامت اپیتلیوم اندازه گیری شد.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که تجویز فرمالدئید در گروه 3، وزن بیضه، تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، درصد زنده بودن و مورفولوژی طبیعی را به طور معنی داری در مقایسه با گروه شاهد کاهش داد (05/0 > P). همچنین در ارزیابی بافتی قطر لومن و لوله های اسپرم ساز نسبت به گروه شاهد، به طور معنی داری کاهش یافت (05/0 > P). پارامترهای اسپرم و ساختار بیضه در گروه 4 باعث بهبود این پارامترها به طور معنی دار نسبت به گروه 3 شد (05/0 > P).
نتیجه گیری
منگنز دارای اثر محافظتی بر روی پارامترهای اسپرم و بافت بیضه در نمونه های تحت درمان با فرمالدئید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1018 تا 1032
لینک کوتاه:
magiran.com/p1164651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!